Duitse machinebouw bereikt dieptepunt in orderinstroom

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

De Duitse werktuigmachine-industrie lijkt de bodem van de conjuncturele dip te hebben bereikt. In het derde kwartaal van 2025 daalde de orderintake nog met vijf procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnenlandse bestellingen namen met vijftien procent af, terwijl de buitenlandse vraag slechts licht terugliep, met één procent. Over de eerste negen maanden van dit jaar komt de orderinstroom daarmee eveneens vijf procent lager uit dan in 2024.

Volgens de brancheorganisatie VDW (Duitse Vereniging van Machinebouwers) wijst de huidige ontwikkeling erop dat de markt zich op een laag maar stabiel niveau bevindt. ‘Wij gaan ervan uit dat de bodem bereikt is, want de orderinstroom beweegt zich momenteel zijwaarts’, aldus directeur Markus Heering.

De buitenlandse vraag blijft de markt ondersteunen, vooral vanuit sectoren die inzetten op automatisering, digitalisering, service, retrofit en duurzaamheid. Bedrijven in de defensie-industrie, luchtvaart en medische technologie investeren opnieuw en breiden hun productiecapaciteit uit. Dat zorgt ook voor meer activiteit bij toeleveranciers van elektronica, metaal- en precisieonderdelen en machinebouwers. Het duurt echter nog enkele maanden voordat deze orders daadwerkelijk leiden tot meer productie. De auto- en toeleveringsindustrie blijft intussen zwak.

Sterke regio’s, maar druk van buitenaf

Regionaal gezien doen Europese landen het relatief goed. Vooral Turkije, Italië en Spanje laten herstel zien, evenals Oost-Europese markten zoals Tsjechië, Polen en Hongarije. In andere belangrijke afzetgebieden, waaronder China, Zuid-Korea, de Verenigde Staten en Mexico, vertraagt de groei juist.

Heering wijst op de aanhoudende onzekerheid in de wereldeconomie. ‘De Amerikaanse handelspolitiek en het trage tempo van hervormingen in Duitsland remmen de binnenlandse investeringen nog steeds af’, zegt hij. Daarnaast drukken structurele veranderingen in de automobielsector, de concurrentie met Aziatische producenten en een sterkere euro ten opzichte van de dollar en yen op de vraag.

Voorzichtig optimisme voor 2026

De omzet in de Duitse werktuigmachine-industrie lag in de eerste negen maanden van dit jaar zeven procent lager dan een jaar eerder. Toch rekent de sector op een geleidelijk herstel in 2026. Verwacht wordt dat vooral Europa, en met name Duitsland, dan weer als groeimotor kan fungeren, mede dankzij de aangekondigde investeringen in defensie en infrastructuur.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *