Op naar digitale volwassenheid

ESEF Maakindustrie wil iedere bezoeker een onafhankelijk advies meegeven voor de volgende digitaliseringstap binnen de eigen organisatie, ongeacht welke software er gebruikt wordt. Daarvoor start zij samen met de specialisten van MKG en Supplydrive met het Digitaliseringsplein tijdens deze beurseditie.

Op naar digitale volwassenheid
Foto: ESEF Maakindustrie

Het digitaliseringsproces, en de mogelijke te zetten stappen in de wereld van Smart Industry, zijn belangrijk voor bedrijven in de maakindustrie: door in te zetten op digitalisering en automatisering is het mogelijk om geld te besparen, productieprocessen duurzamer te maken én om in te spelen op het grote tekort aan personeel. Hoewel het digitaliseringsproces essentieel is voor de ontwikkeling van bedrijven, zijn nog niet alle bedrijven toe aan deze omslag. Maar: digitaliseren kun je leren!

Omdat MKG nauw samenwerkt met Supplydrive, gespecialiseerd in integraties van en connecties tussen de meest voorkomende softwaresystemen, beschikt het bedrijf over de juiste know-how op het gebied van digitale netwerken.

Van oriëntatie naar optimalisatie

Volgens Eric Bakker, manager consultancy bij MKG en eigenaar van Supplydrive, is het duidelijk: de maakindustrie is en werkt nog altijd vrij conventioneel. Dat kan en móet anders. ‘Wij willen laten zien: mensen, zo kan het ook! We zijn nu een paar jaar verder, we weten nu: we kunnen je altijd helpen, in welke fase van digitaliseren je ook zit.’

De fases waar Bakker het over heeft, laten zien hoe ver de bedrijfsvoering al is met het digitaliseren van het productieproces. De praktijk herkent hierin:

  1. De oriëntatie-fase: de ondernemer herkent via de buurman, een collega of het nieuws (container)begrippen als ‘Smart Industry’ en ‘digitale fabriek’ en focust daar als eerste op.
  2. De voorbereiding-fase: het bedrijf klaarstomen voor verandering. Medewerkers moeten mee, zowel qua mindset als qua skills.
  3. De aan-de-slag-fase: Het bedrijf gaat aan de slag met de eerste interne software integraties en externe lijnen naar klanten. Dit is nodig om uiteindelijk intern een digitale fabriek op te kunnen zetten en extern onderdeel te kunnen worden van een digitale keten.
  4. De optimalisatie-fase: Alles staat en processen lopen. Waar kan het bedrijf nog optimaliseren of uitbreiden? Wat zijn de volgende stappen in de digitale wereld?

Het Digitaliseringsplein toont deze vier fases en de mogelijke vervolgstappen, zodat bezoekers een passend advies voor hun bedrijf krijgen.

Smart Industry op de agenda

Nog niet alle bedrijven hebben een onderwerp als digitalisering scherp in het vizier. Bakker: ‘Vaak, als ik het met bedrijven over Smart Industry en digitalisering heb, blijkt dat ze er weinig mee bezig zijn. Terwijl elke ondernemer dit op de agenda móet hebben, welke fase je ook zit. Anders haak je af uit de keten. Die gaat zo hard, als je naar transitie en ontwikkeling kijkt en dan ben je te laat.’

ESEF Maakindustrie, MKG en Supplydrive willen met het Digitaliseringsplein bewustwording én vertrouwen creëren op bovenstaande onderwerpen: iedereen kan dit voor diens bedrijf opstarten. Het is bovendien niet alleen een belangrijk, maar ook een creatief proces. Digitaliseren maakt het werk leuker, aldus de partijen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.