Analyse Erik Spikmans: ‘De trein tuft door’

Het is net alsof we in de Nederlandse maakindustrie in een bubbel leven. Al maanden wordt er in andere landen en andere sectoren op de rem getrapt. Zelfs staalleveranciers als Tata, ArcelorMittal en ThyssenKrupp zijn aan het bezuinigen. Toch lijkt oktober weer een goede maand te worden, beter zelfs dan vorig jaar. Voor de rest van het jaar is een dip bijna onvoorstelbaar, als we de signalen bij klanten mogen geloven.

Uit alle internationale onderzoeken blijkt dat Nederland het heel goed doet in het efficiënt leveren van goede producten. We verdienen dan ook nog steeds veel aan onze export. En liepen we in het verleden nog in de schaduw van de Duitsers, al jaren kunnen we het zonlicht goed hebben. In Nederland maken we ons alleen druk om stikstof, lijkt het wel.

Net als de Engelsen zitten we in Nederland op een ‘einde’ te wachten dat maar niet wil komen. Al maanden horen we doemverhalen waar we ons niet in herkennen. De afgelopen dagen zijn deze verhalen nog dichterbij gekomen door het bericht over het schrappen van banen bij ThyssenKrupp, later gevolgd door bezuinigingen bij Tata Steel en arbeidstijdverkorting bij Arcelor Bremen. We kijken ernaar en bemerken wat prijsdruk, maar het lijkt nog ver van ons bed. We laten ons bij MCB niet gek maken; klanten waarderen dat ook.

In de markt voor lange producten van staal zijn geen opvallende bewegingen: de ontwikkelingen zijn stabiel en zelfs de fabrieken praten niet over bezuinigingen. Gemiddeld zijn deze fabrieken ook wat kleinschaliger en groter in aantal.

De producenten van stalen platen hebben te maken met een te zwakke vraag, waardoor de prijzen verder onder druk staan. Hun eerdergenoemde bezuinigingen hangen daar natuurlijk mee samen. Veel grote handelaren kopen niet of nauwelijks, in afwachting van de prijsontwikkeling. Al met al geen gezonde situatie in de platenmarkt, waarbij het ook nog steeds de vraag is of de Brexit definitief wordt en wat de gevolgen hiervan zijn. Als MCB profiteren we gelukkig van goede beschikbaarheid en snelle levermogelijkheden.

Prijsdruk in rvs-markt

Ook in de rvs-markt merken we dat er wat prijsdruk begint te ontstaan, vanwege hoge voorraden in de handel en een wat matiger vraag. De Europese rvs-fabrieken hebben het moeilijk momenteel. Het Europese quotum op rvs-coils en platen is te ruim en het feit dat de Europese Commissie nadenkt over aanscherping is een goede ontwikkeling maar het helpt ze nu in ieder geval nog niet. Daarbij komt dat de productiecapaciteit in Azië nog steeds in razend tempo groeit. Over de laatste maanden zagen we de prijs van het nikkel sterk stijgen onder invloed van het exportverbod van nikkelerts door Indonesië. De sterke stijging is er vooralsnog uit, maar de nikkelprijs blijft wel op een hoog niveau hangen.

De markt voor aluminium is nog steeds rustig; je ziet er niet de bewegingen in de markten van staal en roestvast staal. Ook niet vanuit China: als er al dynamiek is, dan zit die in Europa. Daar ligt op dit moment het speelveld waar al het aluminium samenkomt, wat voor enige prijsdruk zorgt. Vooral in de automotive is een overschot aan aluminium. Dat beweegt nu naar andere markten. Onze leveranciers leveren, mede daarom, nu graag bij ons.

Onze inkoopmarkten laten dus verschillende ontwikkelingen zien: stabiel of dalend. Maar zelfs als deze negativiteit ook in onze bubbel terecht komt, zal het niet direct problemen opleveren. Als de locomotief remt, staat de laatste wagon niet meteen stil. Voorlopig lijkt het er echter op dat de trein gewoon doortuft.

Erik Spikmans, MCB Nederland

Reageren?
redactie@vraagenaanbod.nl