Analyse Erik Spikmans: ‘De toekomst is een groot vraagteken’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Sinds het begin van de coronacrisis houden we nauw contact met onze klanten en proberen we ons continu een beeld te vormen van de ontwikkelingen in de verschillende branches. Hiervoor vragen we onder andere aan onze klanten hoe de komende maanden er voor hen uit gaan zien.

Het bijzondere is dat niemand van hen weet wat er gaat gebeuren en kan voorspellen hoe zijn business er over een maand uitziet. OEM’ers hebben bijvoorbeeld over het algemeen een goede orderportefeuille, maar hebben problemen met het plaatsen van machines door lockdowns en grenzen die gesloten zijn. System suppliers draaien redelijk goed door, maar kunnen niet goed voorspellen wat de volgende maand gaat doen. En ook jobbers weten niet wat er de volgende maand gaat komen. Zij kijken vooral naar de korte termijn. Op dit moment is de toekomst voor iedereen dus vooral omgeven door vraagtekens.

Nederland leeft voor een groot deel van export. Wordt dat een bedreiging voor onze economie? Gaat bijvoorbeeld China nu zelf dingen produceren die eerder altijd vanuit Nederland geïmporteerd werden? Ook dat zijn vragen waar we nog geen antwoord op hebben. Hoewel we als Nederlandse bedrijven wel uniek zijn in wat we exporteren: kassen, voedselverwerkingsmachines, chipmachines, etc. We hebben hierin jarenlange ervaring en expertise die door andere landen in de wereld niet snel ingehaald kunnen worden.

In deze crisis is het vooral belangrijk dat je je aan de situatie aan kunt passen. Dit betekent dat de  maakindustrie zichzelf opnieuw uit moet vinden: alles vraagt om een andere aanpak. Iedereen moet zo goed en zo kwaad als het kan zijn weg zien te vinden naar wat in de toekomst het “nieuwe normaal” wordt.

Ontwikkelingen per productgroep

Hoewel de prijzen voor grondstoffen nikkel en chroom stijgen, zal de prijs van de RVS-producten hoofdzakelijk bepaald worden door de wereldwijde vraag en aanbod. Kort gezegd: de correlatie tussen grondstof- en RVS-prijzen is even volledig weg. Op het moment van schrijven zitten een aantal RVS-fabrikanten in een situatie van lockdown. Andere fabrieken die nog wel open zijn en met afgebouwde capaciteit doorproduceren hebben last van de vraaguitval. Door toepassingen van RVS in de food en medische toepassingen lijkt de productgroep net wat minder getroffen door de crisis en starten hier en daar dan ook wat fabrikanten voorzichtig weer op.

Aluminium

Dat veel landen op dit moment te maken hebben met een lockdown heeft ook invloed op de aluminiummarkt. Aan aluminium is echter geen gebrek. Ook in deze markt is sprake van overcapaciteit en is de balans tussen vraag en aanbod zoek. Maar we hoeven ons dus geen zorgen te maken over de beschikbaarheid. Daarnaast is aan verkoopzijde de vraag vrij stabiel. Er zijn natuurlijk sectoren waarin het rustig is, bijvoorbeeld de automotive en luchtvaart, terwijl andere sectoren vrij goed doorlopen. Denk hierbij aan de semiconductor en medische branches.

Bij het langgoed hebben we vooral last van het feit dat Italië in een lockdown zit en de fabrieken officieel dus nog niet produceren. Tegelijkertijd zien we dat steeds meer sectoren die food gerelateerd zijn, zoals de kassenbouw, overal ontheffingen krijgen, aangezien ze een belangrijk onderdeel van de voedselketen zijn. Maar wat vooral opvalt in de markt van langgoed is dat de markt ondoorzichtig wordt, omdat iedereen in de waan van de dag leeft.

Flat carbon steel

In de markt van flat carbon steel komt veel capaciteit vrij. Het afschalen gaat niet snel genoeg, waardoor er overcapaciteit ontstaat. De automotive sector heeft lange tijd compleet stil gelegen, wat ervoor gezorgd heeft dat de volumes voor de automotive zijn doorgeschoven naar Q3. We vragen ons vooral af wat er gaat gebeuren als de vraag straks aantrekt: kan de markt dan, ondanks de overcapaciteit van nu, snel genoeg weer opstarten?

Afschakelen is relatief eenvoudig, maar opschakelen is vaak moeilijker. Iedere schakel in de keten moet dan namelijk op het juiste moment weer op gang komen en gaan leveren. Wanneer dat gaat gebeuren en hoe dat gaat verlopen? Dat blijft vooralsnog een groot vraagteken.

Erik Spikmans, MCB Nederland

Reageren?
redactie@vraagenaanbod.nl