AI binnen de maakindustrie, wat is er mogelijk?

Foto van: Jorine van Knippenberg
Geschreven door Jorine van Knippenberg

Tijdens de Maakindustrie Expo in Hardenberg was er ook aandacht voor AI. Voor de een een compleet nieuwe technologie, terwijl de ander er al dagelijks gebruik van maakt. Maar wat kun je ermee als maakbedrijf?

Giel Cuijpers aan het woord. (Foto: Kasper Weigand)

Daar gingen Giel Cuijpers (senior cloud solutions architect bij Microsoft) en Jeroen Paters (business consultant customer engagement bij Prodware) dieper op in tijdens een kennissessie.

Koppen boven artikelen die spreken over banenverlies door kunstmatige intelligentie, ‘Robots nemen je werk over’. AI kan best beangstigend zijn wanneer je niet precies weet wat het inhoudt en wat je er mee kunt. Jeroen Paters vertelt dat veel medewerkers moe zijn van hun uitvoerende werkzaamheden, dat ze juist willen bijdragen, dit leidt tot meer tevredenheid. De digitale transformatie in combinatie met AI kan hier een oplossing bieden.

Het idee is niet om medewerkers te vervangen, maar om met de hulp van AI ze efficiënter te laten werken. Diensten als ChatGPT en CoPilot zijn er, zoals de laatste naam ook al aangeeft, om je te assisteren. Door saai, repetitief werk uit handen te geven aan AI, houdt een medewerker meer tijd over om werkzaamheden te doen waar hij of zij wel plezier uit haalt.

Efficiënte bedrijfsvoering

Maar wat is er dan allemaal mogelijk? Meer algemeen kan een chatbot praktisch zijn doordat hij e-mails kan schrijven, documenten kan analyseren of een teams-meeting kan samenvatten. Daar houdt het echter niet op. Wat voor veel maakbedrijven interessant kan zijn, is de koppeling van AI met een CRM- of ERP-systeem. Eigen data is een bron van informatie, die AI weer kan gebruiken om de bedrijfsvoering efficiënter te maken.

Denk bijvoorbeeld aan het onderhoud van machines. Personeelsproblemen zijn nog steeds aan de orde van de dag, dus de monteurs bij een bedrijf zijn schaars. Deze wil je dus zo efficiënt mogelijk inzetten. Door machines uit te lezen kan men een schatting maken van verwachte storingen en vervolgens preventief onderhoud inplannen, bijvoorbeeld wanneer een machine tijdelijk niet in gebruik is of op een rustig moment van een van de monteurs. Zo valt er te kijken naar het aantal draaiuren dat een machine op de teller heeft of naar de temperatuur, mochten er altijd storingen optreden boven een specifieke temperatuur.

Nog een stap verder is om de werkorders te analyseren, te kijken welke het beste bij welke monteur passen en op basis van de normtijden van werkorders en de hoeveelheid beschikbare monteurs de planning nog efficiënter indelen.

ERP koppelen

Een andere mogelijke toepassing van AI ligt in de koppeling met een ERP-systeem, om zo inkooporders sneller en gemakkelijker af te handelen. Stel, er komt een inkooporder binnen, hiervoor maakt een bedrijf een materialenplanning, stelt het een leverdatum vast. Dan komt er een mail binnen van een leverancier, deze kan pas een week later leveren.

Normaal gesproken houdt een medewerker deze mail bij en moet deze de planning handmatig aanpassen. Dit kan allemaal geautomatiseerd worden. Met de integratie van AI is verder ook de actuele status van orders zichtbaar (in ‘menselijke’ tekst ipv code), net als de impact van wijzigingen. Met 1 druk op de knop kun een medewerker alle wijzigingen die geen impact hebben accepteren en in de gehele planning laten doorvoeren. AI kan hierbij bijvoorbeeld ook direct een mail naar de leverancier schrijven, die de medewerker uiteraard zelf nog wel checkt voor het versturen. Ook kan men AI inzetten voor het remote oplossen van servicetickets, zodat de schaarse monteurs hiervoor niet op pad hoeven. Volgens Paters en Cuijpers zijn de mogelijkheden eindeloos. Denk aan een binnengekomen e-mail, alle gegevens uit de e-mailhandtekening worden direct doorgezet naar een CRM- of ERP-systeem. Momenteel zijn al deze opties (in ieder geval bij Microsoft) nog enkel mogelijk in het Engels, maar er wordt hard gewerkt aan de uitrol in Nederland.

Gezien de vele vragen uit het publiek na de kennissessie is de wil om met AI aan de slag te gaan in ieder geval aanwezig. Cuijpers en Paters lieten zien hoe technologieën steeds sneller worden geadopteerd, wie weet heeft over een paar jaar ieder maakbedrijf AI al in de bedrijfsprocessen geïntegreerd. De toekomst zal het uitwijzen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *