Stoere vrouw in de techniek: Laurence Jacobs

Foto van: Rolf Elling
Geschreven door Rolf Elling

Het totale aandeel van vrouwen op de technische arbeidsmarkt is slechts veertien procent. MYBusinessmedia laat zes vrouwen uit de techniek aan het woord om andere vrouwen enthousiast te maken voor een baan in de techniek. Laurence Jacobs vertelt over haar ervaringen als vrouw in de techniek.

Stoere vrouw in de techniek: Laurence Jacobs
Foto: Rolf Elling

Laurence Jacobs werkt als relatiebeheerder bij de technologiefederatie Agoria dat meer dan 2000 lidbedrijven binnen de maak- en digitale industrie samenbrengt. Binnen haar portfolio is Jacobs verantwoordelijk voor 400 digitale bedrijven. Ze is eveneens ‘Women in Tech’ ambassadeur en bracht in juli 2021 samen met Omar Mohout haar eerste boek uit ‘Nooit Nog Normaal’ dat de impact van digitalisatie op de maatschappij in kaart brengt in de domeinen arbeidsmarkt, onderwijs, ondernemerschap en middenveld.

Een snelweg richting welvaart

Opportuniteiten op de arbeidsmarkt zijn er voldoende en de volgende jaren zullen er steeds meer jobs bijkomen. We spreken al lang van een echte ‘war for talent’ in de Belgische technologiesector, zo staan er vandaag meer dan 15.000 vacatures open. Recent vertelde mijn Nederlandse collega, Yeni Jospeh van NLDigital, dat ze niet langer meer spreken van een war for talent maar van Unlocking the Potential. En dat is inderdaad waar het over gaat. Het is niet langer meer enkel een gevecht om die specifieke talenten in dezelfde vijver waarin iedereen intensief vist, het gaat ook om nieuwe talenten ontdekken, opleiden en een carrière bieden. En laat nu net vrouwen, die zwaar ondervertegenwoordigd zijn in deze sector, een groot deel van de oplossing vormen.

Een snelweg richting talent

Waar vroeger de technologiesector, en meer specifiek ICT, voornamelijk geassocieerd werd met nerdy mannen met een technische achtergrond, worden bedrijven en kandidaten zich hoe langer hoe meer bewust dat de tech-sector ook heel wat ruimte biedt voor andere profielen en beroepen. Je hoeft geen STEM-richting gestudeerd te hebben om aan de slag te gaan in tech. Technologie is geen exclusief terrein voor ingenieurs en informatici. Alle opleidingen, van economie, sportwetenschappen tot filologie en sociologie bieden carrièremogelijkheden in de technologiewereld. Meer vrouwen in de technologiesector zal niet alleen zorgen voor de broodnodige invulling van vacatures, maar zal ook voor meer diversiteit zorgen. En waarom is die diversiteit zo belangrijk?

Een snelweg richting bedrijfsprestaties

Diversiteit zorgt voor een betere productiviteit en tevredenheid onder de werknemers. Uit een studie van McKinsey Groep uit 2019 blijkt een positief verband tussen enerzijds inclusie en diversiteit en anderzijds prestaties en winstgevendheid van bedrijven. Bedrijven die een grote culturele en etnische diversiteit hebben, doen het qua winstgevendheid gemiddeld 36 procent beter dan bedrijven die hier weinig of niet op inzetten. Ook in vergelijking met gelijkaardige bedrijven deden bedrijven met een grote genderdiversiteit in hun executive teams het beter qua winstgevendheid. 

Een snelweg richting bedrijfscultuur

Niet enkel vanuit financieel oogpunt heeft meer vrouwelijk leiderschap voordelen, ook op de werkvloer zorgt een grotere diversiteit voor meer tevredenheid: opportuniteiten en problemen worden vanuit verschillende invalshoeken bekeken, respect en verdraagzaamheid worden aangemoedigd. Onderzoek heeft al lang aangetoond dat een gelijke vertegenwoordiging en dus afspiegeling van de samenleving cruciaal is voor managementteams om maximale prestaties te bereiken – of het nu gaat om geslacht, leeftijd, sociale of etnische achtergrond. Vrouwelijke leiders blinken traditioneel uit in empathisch management, werken in teams en creativiteit: allemaal cruciale vaardigheden in de hedendaagse bedrijfswereld die alleen maar aan belang zullen winnen.

Een snelweg richting oplossingen

Als er voldoende vacatures en opportuniteiten zijn in de technologiesector, waarom is het aandeel vrouwen dat er werkt dan zo laag, namelijk zo’n 25 procent, in België? Wanneer we kijken naar technische en IT profielen daalt dat percentage zelfs tot 18 procent. Hiervoor zijn verschillende redenen.

Ten eerste is de instroom aan vrouwen ondermaats. Ondanks de inhaalbeweging op educatief en academisch vlak – wereldwijd studeren er nu meer jonge vrouwen dan jonge mannen op de universiteit-  is er een gebrek aan vrouwen die afstuderen in STEM richtingen. Mannen kiezen vaker een studierichting met het oog op de job die ze nadien willen invullen, terwijl vrouwen eerder uit interesse kiezen, of vanuit maatschappelijke beweegredenen. Daar is er dus al een eerste uitdaging om jobs en carrière opportuniteiten in de technologiesector bekend te maken bij vrouwen en bij het grote publiek.Vrouwelijke rolmodellen zijn hierbij cruciaal, zij kunnen het zelfvertrouwen van andere vrouwen vergroten. InspiringFifty bijvoorbeeld is een non-profit organisatie die diversiteit in de technologiesector wil vergroten door vrouwelijke rolmodellen naar voor te schuiven en zichtbaar te maken. Voor 2021 werken de Belgische en Nederlands afdelingen samen en verkiezen ze de Inspiring Fifty Deep Tech Ladies. Een schijnwerper op inspirerende vrouwen die een sleutelrol spelen in deep-tech organisaties.

#SheGoesIct verkiest jaarlijks een ICT Woman en Young ICT Lady, al 14 jaar lang. Een erkenning voor vrouwen die zich onderscheiden in de ICT sector. Met de regelmaat van de klok brengt DataNews, het Belgische magazine met ICT nieuws, het verhaal van de verschillende finalisten en winnaars. Een tweede reden waarom het aandeel van vrouwen in de technologie wereld zo laag is, heeft te maken met de manier waarop mannen en vrouwen op een andere manier kijken naar vacatures. Vrouwen zijn op dat vlak veel strenger voor zichzelf en solliciteren meestal pas voor een job wanneer ze aan meer dan driekwart van de vereisten voldoen. Mannen zijn daarin vaker zelfverzekerder en gaan sneller in op vacatures – ook al voldoen ze bijlange niet aan het gros van de criteria. Eén oplossing hier is je als bedrijf bewust zijn van de manier waarop je als werkgever je vacatures schrijft en communiceert.

Binnen de bedrijven is er ook een grote nood aan sponsorschap, dat nog een stapje verder gaat dan mentorschap. Mentorschap richt zich op de hulp die een mentor direct kan bieden, zoals begeleiding, advies, feedback over vaardigheden en coaching. De sponsor gaat verder dan het coachen en gaat als het ware als ambassadeur optreden voor de protegés.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *