‘s Werelds eerste volledig hybride verbrandingsvorkheftruck bij Toyota

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft de lancering van de eerste volledig hybride verbrandingsvorkheftruck ter wereld aangekondigd. TICO start in december 2009 met de verkoop van de Toyota diesel hybride vorkheftruck op de Japanse markt.

‘Kenmerkend voor het marktleiderschap van de Toyota groep en de innovatie in hybridetechnologie, levert de nieuwe ‘Geneo-Hybrid’ 3.5 ton vorkheftruck uitstekende prestaties’, vertelt een woordvoerder van het bedrijf. ‘De combinatie van de 2.5 liter dieselmotor met een elektrische motor en een nickel-hydride batterij vermindert het brandstofgebruik en CO2 uitstoot met vijftig procent.’

Bewezen oplossing

‘In tijden waarin bedrijven op zoek zijn naar manieren om brandstofverbruik en CO2   emissie te beperken, biedt Toyota Hybridetechnologie een praktische en bewezen oplossing die voortbouwt op bestaande brandstoffen en technieken.’ De nieuwe Geneo-Hybrid vermindert CO2 uitstoot en brandstofverbruik met vijftig procent, terwijl deze dezelfde prestaties levert als een vergelijkbare, conventionele diesel vorkheftruck. ‘Het resultaat is een vorkheftruck die zowel milieuvriendelijker als economisch voordeliger voor de klant is door vermindering van de brandstofkosten.’

De Geneo-Hybrid wordt aangedreven door zeer efficiënte Toyota Hybride technologie en combineert een serieel hybridesysteem voor het rijden en een parallel hybridesysteem voor de lastbehandeling. Het serieel hybride systeem zorgt ervoor dat de truck via een elektromotor wordt voortbewogen. De elektriciteit hiervoor wordt opgewekt door een aggregaat dat door de verbrandingsmotor wordt aangedreven.

Lastbehandeling vindt plaats door gebruik te maken van het parallel hybride systeem. Dit systeem verzorgt de aandrijving van de hydraulische pomp door middel van mechanische energie van de dieselmotor, of door middel van een elektromotor en elektriciteit of een combinatie van beide. De nikkel-hydride batterij wordt tijdens het gebruik met de verbrandingsmotor automatisch bijgeladen en hoeft dus niet op het elektriciteitsnet te worden aangesloten. Dit maakt de truck ideaal voor meerploegendienst. Door ook nog eens gebruik te maken van een geïntegreerd energie terugwinsysteem, dat geactiveerd wordt tijdens het loslaten van het gaspedaal en tijdens het wisselen van rijrichting, wordt de efficiency van deze truck nog verder vergroot.