zoeken

 

 
 


minimaliseer deze extra opties
 
 

Segmentdeur tweede sluiskolk Eefde geplaatst


Eefde, 9 juli 2019
De segmentdeur voor de tweede sluiskolk van Sluis Eefde is dinsdagochtend succesvol geplaatst. Met de montage van de segmentdeur zijn nu beide zijden van de nieuwe sluis voorzien van deuren. De puntdeuren aan de andere kant van de sluis werden in mei geplaatst.

Dinsdagochtend rond 08.00 uur is het schip met de segmentdeur de sluis ingevaren en direct daarna ingehesen. Omstreeks 9:30 uur hing de segmentdeur op zijn plek en kon gestart worden met de montage. De segmentdeur is ontworpen en gemaakt door Hollandia Infra. Donderdag 4 juli vertrok de deur per schip vanaf de fabriek in Krimpen aan den IJssel. Na 16 uur varen kwam de segmentdeur aan bij Sluis Eefde.

Aandrijving uniek

De sluis krijgt een hybride aandrijving die de voordelen van een elektromechanische lineaire actuator combineert met die van een klassieke hydraulische aandrijving. De elektrohydraulische aandrijving wordt door Bosch Rexroth in opdracht van Hollandia Infra toegepast bij de cilinders, waarmee de sluisdeuren worden bediend. Het gaat om een compleet gesloten systeem met speciaal geconstrueerde cilinders, waarbij de olie zich alleen beweegt tussen de kamers van elke afzonderlijke cilinder. Een compacte plug-and-play powerbox met servomotor en hydraulische pomp brengt de cilinderstang in beweging.

Waarom een segmentdeur?

De nieuwe sluiskolk heeft een zogeheten segmentdeur gekregen, die wegdraait in de bodem als de sluis opengaat. Een segmentdeur met deze afmeting van circa 15 meter breed en 5 meter hoog, is uniek in Nederland. Het voordeel van deze segmentdeur is dat hij bij een calamiteit ook tegen de stroming in is te sluiten. Dit draagt bij aan de waterveiligheid. Bovendien is de deur gemakkelijker te onderhouden en energiezuinig in gebruik.

Rijkswaterstaat toont in een timelapse hoe de segmentdeur is gebouwd:

 

Segmentdeur tweede sluiskolk Eefde geplaatst'
Een segmentdeur met deze afmeting van circa 15 m breed en 5 m hoog, is uniek in Nederland. (Foto: Rijkswaterstaat)
1/1
 
 
       
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Interesse in elektrotechniek?

Aanmelden nieuwsbriefMeld u dan aan voor de gratis nieuwsbrief!

En ontvang wekelijks het laatste vraag en aanbod nieuws in uw mailbox

 
 

Adverteren?

Breng uw product en/of dienst onder de aandacht op vraagenaanbod.nl of in de krant!

kijk hier voor meer informatie

 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts