zoeken

 

 
 


minimaliseer deze extra opties
 
 

Nijmegen krijgt langste 3D-geprinte brug van beton


Nijmegen, 27 mei 2019
De komende weken 3D-printen specialisten van BAM Infra en Weber Beamix bijna honderd onderdelen van de brug die als een legpuzzel in elkaar passen, compleet met uitsparingen om het beton te kunnen spannen. Na de bouwvak gaan alle elementen op transport om op de locatie gemonteerd te worden. Dan volgt de afwerking en vinden de laatste tests plaats.

De brug is naar ontwerp van architect Michiel van der Kley. Rijkswaterstaat en Nijmegen hebben als opdrachtgevers lef getoond om in te zetten op deze innovatie. Samen met de Technische Universiteit Eindhoven als kennispartner en Weber Beamix, BAM Infra, Summum Engineering en Witteveen+Bos als marktpartijen maken zij van deze innovatie een bewezen technologie.

‘Bij Rijkswaterstaat streven we er naar om kansrijke innovaties werkelijkheid te maken', aldus Nelly Kalfs, hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Oost-Nederland. ‘3D-printtechnologie heeft de potentie om betaalbaarder, sneller, duurzamer en vormvrijer te kunnen bouwen. In eerste instantie zal deze techniek vooral interessant en toepasbaar zijn voor gemeenten en provincies.'

Wethouder Harriët Tiemens: ‘Het is goed dat we hier in Nijmegen samen met Rijkswaterstaat werken aan de toekomst. Ik ben daarom bijzonder blij dat we vandaag met inwoners van Dukenburg hebben kunnen zien hoe de brug geprint wordt.'

Voordelen 3D-betonprinten

Het toepassen van 3D-printtechnologie biedt kansen voor het ontwerp en de realisatie van constructieve toepassingen in de bouw. Het biedt vrijheid in het ontwerp en de 3D-ontwerpomgeving rekent aanpassingen direct door. Het ontwerp is vertaald in een code waarmee de printer het ontwerp produceert. Door dit digitale ontwerp- en uitvoeringsproces dalen de faalkosten en heb je tekeningen niet meer nodig.

Pieter Bakker, projectleider 3D-printen bij BAM Infra: ‘Door optimaal te ontwerpen is minder materiaal nodig vergeleken met traditioneel geproduceerde bruggen met bekistingen. De printer legt namelijk alleen beton neer, daar waar het nodig is voor de constructieve sterkte van de brug. Een besparing van dertig procent is haalbaar. 3D-betonprinten werkt zonder bekistingen en dat scheelt arbeid en maakt het mogelijk zonder restafval te bouwen. 3D-printtechnologie heeft de potentie om betaalbaarder, sneller, duurzamer en vormvrijer te kunnen bouwen. Met dit project laten de betrokken partijen zien dat dit ook daadwerkelijk mogelijk is.'
 
       
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Geïnteresseerd in de bouw?

Aanmelden nieuwsbriefMeld u dan aan voor de gratis nieuwsbrief!

En ontvang wekelijks het laatste vraag en aanbod nieuws in uw mailbox.  

 
 

Adverteren?

Breng uw product en/of dienst onder de aandacht op vraagenaanbod.nl of in de krant!

kijk hier voor meer informatie

 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts