Nieuw staaltype voor lichtere auto-onderdelen

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

Tata Steel Nederland heeft een nieuw type hogesterktestaal ontwikkeld dat specifiek gericht is op lichtere en efficiëntere auto-onderdelen. Het product, dat de naam HyperFlange® draagt, biedt autofabrikanten de mogelijkheid om dunner en toch sterker materiaal toe te passen bij de productie van onderdelen zoals chassis en ophangingssystemen. Daarmee speelt Tata Steel in op de groeiende vraag naar gewichtsreductie in de auto-industrie.

Tags:
Foto: Tata Steel

Chassisonderdelen zijn cruciaal voor de structurele ondersteuning van een voertuig. Ze moeten niet alleen bestand zijn tegen de krachten die optreden tijdens het rijden, maar ook tijdens het productieproces. In die productie worden vaak gaten geponst die voorzien zijn van opstaande randen. Die randen zijn gevoelig voor randbreuk: een veelvoorkomend probleem bij het vormen van onderdelen in de persafdelingen van autofabrikanten.

Dr. Arjan Rijkenberg, principal scientist bij Tata Steel Nederland en gespecialiseerd in hogesterktestaal, legt uit waarom juist die opstaande randen problematisch zijn: ‘In veel chassisonderdelen worden tijdens het productieproces gaten geponst voor assemblage, doorvoer van leidingen en het realiseren van gewichtsbesparingen. Voor extra stevigheid hebben die gaten vaak een opstaande rand, maar juist deze rand is gevoelig voor scheurvorming tijdens het persen van het onderdeel in de fabriek. Daarnaast kunnen deze randen ook gevoelig zijn voor scheurvorming bij dynamische belastingen van het chassisonderdeel tijdens het rijden.’

Om dat probleem te ondervangen, ontwikkelde Tata Steel specifieke testmethodieken waarmee de robuustheid van staal kan worden beoordeeld. Op basis daarvan werd HyperFlange® ontwikkeld: een staalsoort die robuust is, bestand tegen randbreuk, en toch goed vervormbaar blijft.

Minder materiaalverlies

De voordelen van het nieuwe staal zijn volgens Tata Steel merkbaar in de hele productieketen. ‘Dankzij de optimalisatie van vervormbaar staal met onze HyperFlange-producten ontstaan er minder randfouten, minder materiaalverlies en minder productieonderbrekingen,’ aldus Moe Ziaran, marketing manager Automotive Chassis & Components bij Tata Steel. ‘Dit draagt bij aan verhoogde productiviteit en efficiëntie van de persafdelingen bij onze klanten in de auto-industrie.’

Doordat HyperFlange® hogere randen toelaat met dunner materiaal, worden onderdelen lichter van gewicht. Dat zorgt niet alleen voor minder materiaalgebruik, maar draagt ook bij aan brandstofbesparing tijdens het gebruik van het voertuig. Voor autofabrikanten betekent dit een betere balans tussen structurele prestaties en duurzaamheid.

Tags:

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *