Analyse Erik Spikmans: ‘Rust in zicht op de staalmarkt’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Alle politieke en economische ontwikkelingen werken in op onze markten en de effecten daarvan zijn soms moeilijk te voorspellen. De tijd dat een stijging van de vraag (of een daling van het aanbod) automatisch leidde tot prijsstijgingen is voorbij. Een kolibrie in Amerika kan een wervelstorm in Azië veroorzaken, zeggen ze wel eens. Het kan tegenwoordig alle kanten op, zeker als die kolibrie in het Witte Huis woont.

Gelukkig leef je als groothandel van de flexibiliteit die afnemers steeds meer nodig hebben. 2018 was tot het laatste werkuur druk, heel uitzonderlijk. Januari komt ook goed uit de startblokken, er is geen rust. Het lijkt erop dat voorraden in de bedrijfskolom weer worden aangevuld.

 

Een uitzondering hierop lijkt de verspaning, een branche die het toch vaak als eerste merkt dat de economie verandert. Zowel aan tafel bij verspaners als in onze maandelijkse Verspaningsindex zien we dat ze minder positief zijn, ze zien een krimpende orderportefeuille. Is dit een eerste teken dat de storm gaat liggen? 

 

Ontwikkelingen in de metaalmarkten

Voor lange staalproducten is de winter van oudsher een rustige periode, vooral bij toepassingen in de bouw natuurlijk. Er is wel veel vraag naar buizen, maar die worden relatief vaak binnen gebruikt.

De Europese fabrieken van stalen platen hebben nog steeds overcapaciteit, dus ondanks het feit dat ze willen aansturen op een prijsverhoging lijkt het realistischer dat ze zich zullen moeten richten op een prijsstabilisatie. De prijzen buiten Europa lijken zich enigszins te herstellen. Overnames zorgen ervoor dat er extra druk ligt om de productiecapaciteit vol te boeken.  

 

De rvs- markt was tot voor kort in de ban van de ‘Safeguard maatregelen’ van Brussel die de Europese producenten moeten beschermen tegen de effecten van Trump’s handelsmaatregelen. Vanaf 4 februari gaan de definitieve quota in, ruimer dan verwacht en dus niet naar wens van de Europese rvs-fabrikanten. De automotive lobby was al vanaf het begin tegen deze importbeperkende maatregelen, omdat het hun ‘concurrentiepositie aantast’. Er lijkt in Brussel daardoor een compromis te zijn ontstaan waar niemand blij mee is. De extra ruimte in de nieuwe quota zal vermoedelijk voor wat meer balans in de markt zorgen en minder onzekerheid.

Er is op dit moment ook veel vraag naar aluminium. De Amerikaanse sancties op de Russische leverancier Rusal zijn vervallen, waardoor 300.000 ton nu vrijkomt voor de markt. Wat het effect hiervan op de prijs is, is tegenwoordig moeilijk te zeggen; ontwikkelingen gaan ook hier alle kanten op. Amerikaanse afnemers gaan nu vermoedelijk minder in Europa kopen, zodat Europese kopers weer meer op het eigen continent zaken kunnen doen. We merken weinig van China, veel minder dan eerst.

 

De markt lijkt weer terug te gaan naar een normale situatie, een stabiele markt. En als je goede relaties in zo’n markt hebt, kun je als metaalhandel die stabiliteit ook aan je klanten overdragen. De rust is in zicht. 

 

Erik Spikmans, MCB Nederland

 

Reageren?
redactie@vraagenaanbod.nl