Analyse Erik Spikmans: ‘De slimsten en sterksten gaan het niet winnen’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

‘Hoezo minder orders? Ik maak dit jaar veel omzet en ga volgend jaar nog harder groeien.’ Dat zei een klant onlangs zelfverzekerd tegen mij. Ik merk dat er in de markt een soort tweedeling ontstaat: de klanten die actief de ontwikkelingen in de markt volgen en zich aanpassen, en klanten die afwachten en vaak niet eens aan sales doen. Charles Darwin zei het mooi: ‘Het zijn niet de sterksten of slimsten die overleven, maar degenen die zich het beste aanpassen.’

Klanten die actief meebewegen met hun markt, zullen in 2020 geen problemen krijgen. Bij MCB praten we met klanten ook vooral over hun ontwikkelingen en in mindere mate over onze producten. Ik verwacht sowieso dat er in 2020 misschien een paar wolkjes aan de horizon zullen verschijnen, maar geen zware bewolking. Vooral OEM’ers die een breed pakket leveren en proactief richting de markt zijn, doen het goed.

Want er zijn wel delen van de markt waar het wat minder gaat. De markt voor investeringsgoederen zoals vrachtwagens en machines wordt voorzichtiger. Veel vervanging is al achter de rug en de concurrentie uit China neemt toe. Leveranciers die afhankelijk zijn van logistiek en bouw, zoals de kantoormeubelindustrie, krijgen het waarschijnlijk ook lastig. Ook uit andere landen horen we negatieve economische berichten.

Ontwikkelingen per product

In de markt van stalen platen lijkt het erop dat het prijsverval tot een halt komt, de verwachting is dat in januari de eerste prijsverhogingen zullen worden doorgevoerd. Er is immers al veel capaciteit uit de markt gehaald, zoals bij de Ilva-fabriek in Italië, en de importprijzen zijn stabiel tot stijgend. Die prijsverhoging is ook noodzakelijk om te overleven. Het afschalen van productiecapaciteit leidt overigens wel tot een slechtere performance van de walswerken, omdat men meer moeite heeft campagnes efficiënt in te delen.

In de RVS-markt zie je dat de Europese fabrieken moeite hebben om hun capaciteit te vullen, terwijl in Azië massief capaciteit wordt uitgebreid. De antidumpingmaatregelen uit Brussel doen echter te weinig af. Vooral vanuit de Duitse industrie is de vraag naar RVS plaat en lange producten matig. Met nog relatief veel materiaal in de keten geeft dat nu nog druk op de prijzen, al lijkt de bodem wel in zicht.

De aluminiumprijs laat ook al maanden een dalende trend zien, met wat ‘politieke pieken’. Het pessimisme is in Nederland gelukkig nog niet zo sterk als in Duitsland. In Zuid-Europa gaat het ook minder goed. Ze richten hun pijlen daarom op nieuwe markten als duurzame energie. Ook voor MCB is dat een groeimarkt: steeds meer klanten gaan die markten in of switchen naar aluminium als grondstof.

Voor stalen buizen lijkt de bodem bereikt. De prijzen van het basismateriaal uit import zijn gestegen – deze lagen eerst nog onder het Europese niveau – wat een prijsstuwend effect zal hebben. Marktpartijen worden daardoor wel afwachtend, wat opeens een opleving in de vraag kan geven. De markt voor stalen stafmateriaal is heel wispelturig: je weet van week tot week niet bij welke fabriek je moet kopen. Hoe meer werk je voor de automotive doet als marktpartij, hoe moeizamer het gaat.

We zitten aan de vooravond van grote veranderingen in de staalindustrie. De kranten staan bol van negatieve berichten over fabrieken als Ilva, Tata, ThyssenKrupp en ArcelorMittal. Er gaan grote dingen gebeuren, dus wees voorbereid. Want degene die zich aanpast, gaat het in 2020 winnen.

Erik Spikmans, MCB Nederland

Reageren?
redactie@vraagenaanbod.nl