Specialist in ­maatwerkscharnieren bouwt eigen lasersnijmachine

Geschreven door André van der Leest

Sinds afgelopen zomer staat John Harinck naast technisch directeur Peter de Vries aan het roer van Lino Metaalwaren, specialist in maatwerkscharnieren en pianoscharnieren. Waar De Vries zich richt op techniek en product­ontwikkeling, neemt Harinck de bedrijfsvoering en commerciële kant voor zijn rekening. Hun gezamenlijke aanpak wordt meteen zichtbaar in de fabriek. Toen bestaande lasermachines niet aansloten op de productiebehoefte, besloten ze er zelf één te bouwen, precies op maat voor hun klanten en producten.

John Harinck (links) en Peter de Vries. (Foto: André van der Leest)

Lino Metaalwaren is een echt mkb-metaalbedrijf en een specialist in scharnierende oplossingen op maat. Daarnaast maakt het Haarlemse bedrijf ook pianoscharnieren tot ruim 2 meter, transportbanden, klemmen, beugels en steunen en speunen. Een speun is een stiftscharnier, met of zonder verende pen. Het is een van de eenvoudigste scharnierende oplossingen om bijvoorbeeld lichte deurtjes te laten draaien. Harinck: ‘Ik ken Lino Metaalwaren al vanaf mijn 15e jaar toen ik hier vakantiewerk deed om te kunnen sparen voor een brommer. Sinds die tijd heb ik veel verschillend werk gedaan van online autohandel tot werken voor een ingenieursbureau. Dat sloot mooi aan bij mijn opleiding bedrijfskunde aan Nyenrode Business Universiteit. Wat bleef trekken was iets voor mezelf gaan doen, het ondernemerschap, geen baan in loondienst meer. Toen kwam afgelopen jaar de mogelijkheid om bij dit bedrijf in te stappen en samen met Peter de eindverantwoordelijkheid te dragen. Een uitgelezen kans waar ik graag gebruik van heb gemaakt.’

Techniek

Peter de Vries over de komst van Harinck: ‘Hij vult precies dat deel aan waar ik minder interesse in heb en ook minder goed in ben, het commerciële en bedrijfsmatige deel van het bedrijf. Mijn kracht zit juist in de techniek, in het zo eenvoudig en goed mogelijk maken van de meest complexe scharnieren. Dat vraagt veel technische kennis en vaardigheden. Kennis van machines, productiewijzen en van materialen. Daar een goed werkende productie voor opzetten is mijn ding.’

Volle breedte

Lino Metaalwaren heeft een goed klantenbestand, dat voornamelijk bestaat uit Nederlandse bedrijven. Harinck maakt momenteel een rondje langs de bedrijven om, naast een kennismaking, het contact verder aan te halen en wellicht nog wat extra opdrachten binnen te halen. Harinck: ‘Voor die bedrijven is Lino Metaalwaren een belangrijke toeleverancier. De klanten van Lino Metaalwaren vind je in de automotive, muziekinstrumenten, professionele horeca en de medische industrie. We leveren aan de volle breedte van de Nederlandse maakindustrie. Vaak wordt een ontwerp om een standaard scharnier heen aangepast. Dat leidt soms tot ingewikkelde, dure oplossingen. Een maatwerk scharnier kan dan uitkomst bieden en daar denken we graag over mee.’

‘Met grotere, terugkerende klanten, werken we intensief samen. In sommige gevallen produceren we vooruit en leveren we op afroep. Daarmee zijn we in staat om levertijden te verkorten. In sommige gevallen tot “just in time”. Zo’n langetermijnrelatie is voor beide partijen waardevol. We combineren dit met de vraag naar heel specifieke producten in kleine series. Dat vraagt om inventiviteit en om een flexibele productie en steeds aanpassen van instellingen van machines en productieprocessen. Met de standaard machines kunnen we al heel veel, ponsmachines zijn dan ook ruim voorhanden en ook een pons-nibbel machines is aanwezig. Daarnaast hebben ook moderne CNC-machines die 24/7 kunnen produceren alsook kantbanken, en onze zelfgebouwde lasersnijmachine.’

Eigen lasersnijmachine

De Vries is trots op deze machine: ‘De lasermachines die we hebben bekeken waren of te groot of te klein. Eigenlijk niet geschikt voor onze producten. Toen hebben we besloten zelf een machine op maat te bouwen. Een lasermachine, met computeraansturing die geheel aan onze wensen voldoet. Met een vermogen van 2 KW kunnen metalen tot 5 mm dikte worden gesneden. Dat is ruim voldoende voor ons. De programmering van deze lasermachine kan ik achter de computer doen evenals het nesten van de producten op de plaat. Daarna zet ik het programma over op de machine. Deze machine heeft voor ons al echt veel opgeleverd. We kunnen hierdoor sneller, nauwkeuriger en flexibeler werken dan voorheen.’

Al deze machines vragen capaciteit, waar komt de benodigde stroom vandaan? Harinck: ‘We hebben 85 zonnepanelen op het dak liggen, in de zomer levert dat meer op dan we nodig hebben en kunnen we terugleveren. Door het hele jaar halen we ongeveer vijftig procent van de benodigde stroom uit onze zonnepanelen. Verwarmen doen we elektrisch met de opbrengst van deze zonnepanelen. Verder is alle verlichting inmiddels LED, en behalve de fabriekshal is alles op bewegingssensoren geschakeld, wat ook veel scheelt in benodigde energie.’

De zelfgebouwde lasersnijmachine. (Foto: André van der Leest)

Certificering

‘Als toeleverancier worden we regelmatig gevraagd naar verschillende certificeringen. Elke certificering heeft een andere insteek met heel uiteenlopende vereisten, waarbij we vaak met kleine aanpassingen aan deze eisen kunnen voldoen.  Inmiddels ben ik ook bezig met het nagaan van de mogelijkheid om Lino Metaalwaren te kunnen certificeren als C2C (Cradle to Cradle red.) bedrijf. Met het C2C-keurmerk kunnen we laten zien dat we echt duurzaam en circulair bezig zijn. Daar bestaan wel strenge eisen voor. Zo moeten een C2C-bedrijf zich houden aan richtlijnen in vier belangrijke gebieden: materialen (veilig en herbruikbaar), energie (hernieuwbaar), water (duurzaam beheer) en rechtvaardigheid (goede arbeidsomstandigheden). Veel hiervan doen we al omdat we deze waarden zelf ook onderschrijven. De certificering is er nog niet, maar we zijn onderweg.’

Nog geen AI

In hoeverre is bij Lino Metaalwaren automatisering, robotisering of de toepassing van AI aan de orde? Harinck: ‘Met AI maak je geen scharnieren, nog niet in ieder geval. We automatiseren zoveel mogelijk en bij alle onderdelen van het productieproces. Robotiseren is nog een zoektocht. We hebben een grote variatie aan producten met relatief lage volumes. Dit vraag om een hele flexibele oplossing die snel instelbaar moet zijn. Een van de uitdagingen is bijvoorbeeld één product pakken uit een ongeorganiseerde bak met (half)producten en deze op de juiste wijze positioneren voor bewerking in de volgende fase. Mensen doen dit in een oogwenk, onze mensen die inmiddels jaren ervaring hebben, doen het sneller en beter dan een machine. De belofte van AI is groot maar op dit gebied is er nog een lange weg te gaan. De toepassing van AI beperkt zich nog tot het kantoor, in de bedrijfsvoering, maar nog niet op de werkvloer. Momenteel hebben we vijf medewerkers in vaste dienst en zijn we op zoek naar uitbreiding. We zijn een erkend leerbedrijf en bieden ook stageplaatsen aan. Het zou leuk zijn om weer een stagiair te hebben.’

Een geringe omvang maakt een bedrijf niet alleen flexibel, maar ook kwetsbaar. Als er een medewerker tijdelijk uitvalt door ziekte, merkt het dat direct. ‘Het is een van de redenen dat we de komende jaren inzetten op groei. De eerste stip op de horizon is het dubbele van wat we nu hebben zowel in omzet als in personeel. Binnen Nederland is er genoeg vraag om dit doel te bereiken, tegelijk sluiten we het buitenland niet uit maar we beperken ons tot Europa.’

Concurrentie

Gevraagd naar welke knelpunten Harinck ziet geeft hij aan dat de concurrentie uit lagelonenlanden groot is. ‘Op de prijs kunnen we vaak niet concurreren dus zetten we in op kwaliteit en aansluiten bij de klantbehoefte. Daar ligt ook onze kracht. En terugkomend op de certificaten, als ik even voor eigen parochie mag preken: ik zou wel wat zien in een Geproduceerd in Nederland certificaat. Iets meer patriotisme zou best mogen in Nederland. We hebben nog steeds een hele mooie en zeer capabele maakindustrie. Dat zie ik steeds weer bij de klanten die ik bezoek. Dat moeten we met elkaar uitdragen, een dergelijk keurmerk kan daarin van grote meerwaarde zijn. Juist om de eindconsument beter inzicht te geven in waar zijn spullen vandaan komen’, besluit hij.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *