Volvo Cars gaat vanaf 2025 gebruikmaken van gerecycled staal van het Zweedse SSAB. Het gaat om een bijna emissievrij alternatief dat in serie geleverd zal worden. Met de overeenkomst is Volvo de eerste autofabrikant die deze stap zet, als onderdeel van de bredere klimaat- en circulariteitsambitie van het bedrijf.

Staal is een van de grootste bronnen van uitstoot bij de productie van auto’s. ‘Gemiddeld is het staal dat we gebruiken goed voor 25 procent van alle materiaalgerelateerde uitstoot voor een nieuwe Volvo’, zegt Francesca Gamboni, Chief Supply Chain and Manufacturing Officer bij Volvo Cars. Het bedrijf wil tegen 2040 volledig klimaatneutraal produceren, en emissiereductie in de staaltoelevering speelt daarin een centrale rol.
Het gerecyclede staal dat SSAB gaat leveren, wordt geproduceerd op basis van staalschroot in een gesloten kringloopsysteem. Hierdoor blijft de CO2-uitstoot bij de eigen productie van het staal vrijwel nul, terwijl het materiaal nagenoeg volledig uit gerecycled metaal bestaat.
Toepassing in nieuwe modellen
Het nieuwe staal zal worden ingezet in specifieke onderdelen van de volledig elektrische EX60 en andere modellen die gebouwd worden op de SPA3-platformarchitectuur. Volgens Volvo voldoet het gerecyclede staal aan dezelfde eisen op het gebied van veiligheid, sterkte en duurzaamheid als conventioneel staal. Daarmee is de overstap naar deze duurzamere variant geen concessie aan de technische prestaties van het voertuig.
Circulaire keten
Volvo Cars zet tegelijk stappen richting een circulaire economie. Zo verkoopt het bedrijf ook zelf staalschroot, om waardevolle materialen zo lang mogelijk binnen de keten te houden. ‘Door deze overeenkomst te ondertekenen, hebben we een belangrijke stap gezet in het verminderen van de impact op het milieu en het vergroten van het bewustzijn voor het gebruik van gerecyclede materialen binnen ons leveranciersnetwerk’, aldus Gamboni.
Het streven is om in 2030 dertig procent gerecycled materiaal in het volledige wagenpark te gebruiken. Nieuwe modellen moeten tegen die tijd voor minstens 35 procent bestaan uit gerecycled of biobased materiaal.