Verbijstering rond beperkte cabotage in België

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

TLN en EVO zijn verbijsterd over het voornemen van België om Europese regelgeving voor cabotage (binnenlands vervoer door een buitenlandse vervoerder) vervroegd in te voeren. Naar verwachting zal de maatregel al per 1 mei 2009 ingaan.

De organisaties vinden het besluit ongepast en kortzichtig, omdat het vervoerend en verladend bedrijfsleven in beide landen hieronder zullen lijden. EVO en TLN pleiten daarom voor vrije cabotage binnen de Benelux.

Gedwongen

Voor transportbedrijven die actief zijn in de Benelux heeft het besluit van de Belgen verregaande consequenties. Veel bedrijven zullen gedwongen zijn een Belgische vestiging op richten om langlopende contracten uit te kunnen dienen. Opdrachtgevers worden beperkt in hun vrije vervoerderskeuze.

Verrassing
Voor TLN en EVO komt de Belgische ommezwaai als een enorme verrassing. Een aantal maanden geleden stonden organisaties uit België en Nederland nog schouder aan schouder om gezamenlijk bij het Europees Parlement te pleiten voor vrije cabotage in de gehele EU. Nu gaat België zelfs een voorschot nemen op EU wetgeving die naar verwachting pas eind dit jaar van kracht wordt. Echter, België heeft net als Nederland een open economie en is in tijden van crisis niet gebaat bij protectionistische maatregelen. Bovendien past een dergelijk besluit volgens TLN en EVO niet in een EU met open grenzen.  

Al jaren is cabotage onderwerp van discussie in de EU. De nieuwe EU verordening voorziet in een drastische beperking van maximaal drie ritten in zeven dagen, in aansluiting op een beladen transport. TLN en EVO zijn al jaren voorstander van vrije cabotage. Vrije cabotage zorgt voor efficiënter transport en minder lege vrachtauto’s op de weg en is dus beter voor het milieu.