Veel interesse voor onderhoud op Service en Maintenance Congres

Vooral de kleine onderaannemers die veel in het onderhoud actief zijn, krijgen op dit moment de klappen. Grote concerns snijden namelijk fors in de onderhoudsbudgetten. Toch biedt de huidige crisis juist voor de maintenancebranche een kans om eindelijk de positie te krijgen waar men al jaren naar snakt.

Kort samengevat is dat de conclusie van het Service en Maintenance Congres , dat het Mikrocentrum donderdag voor de 3e keer in Gorinchem organiseerde. Meer dan 400 bezoekers kwamen naar het evenement, een flink aantal meer dan een jaar geleden. De interesse voor onderhoud is blijkbaar nog groot. Met name bij het congresprogramma Onderhoud stond veel in het teken van de huidige crisis, het effect daarvan op de onderhoudsdiensten en -bedrijven en hoe ze van deze bedreiging een kans kunnen maken.

Dramatische daling
Wim Vancauwenberghe, dagvoorzitter en voorzitter van BEMAS, de Belgische vakorganisatie voor onderhoud , zette in zijn inleiding al meteen de toon. Een enquête eind verleden jaar laat forse omzetdalingen zien bij de onderhoudsbedrijven. Consultants worden niet meer ingehuurd, tijdelijke krachten zijn naar huis gestuurd en de onderaannemers, die vaak gespecialiseerd werk voor subcontractors doen, krijgen de hardste klappen. ‘Als we de enquête nu zouden doen, zou de uitkomst waarschijnlijk nog dramatischer zijn,’ zei Vancauwenberghe na afloop. ‘Sommige bedrijven hebben het onderhoud helemaal stopgezet.’

Integrale aanpak
Toch is het niet alleen kommer en kwel. De wereldbevolking blijft groeien, het inkomen van mensen neemt toe, dus moet de productie ooit weer op gang komen, meent maintenance expert Marcel van Velthoven van lagerfabrikant SKF. Hij ziet de crisis als een uitgelezen moment voor de branche om noodzakelijke veranderingen in het denken over onderhoud door te voeren. Nu moet de integrale benadering breed in de industrie worden geïntroduceerd. ‘Het gaat erom hoe we met onderhoud de productiviteit en betrouwbaarheid van installaties en machines kunnen vergroten. Onderhoud moet een afgeleide zijn van de bedrijfsdoelstellingen.’

Management
Zo denkt ook Andre Munniksma van Preventive Maintenance Group. ‘We moeten ons nu gaan bewegen. Rendement begint met investeren in onderhoud.’ Munniksma, oud onderhoudsmanager bij Shell, weet als geen ander dat onderhoud in menige organisatie de laatste schakel is. ‘Daarom is het onze taak ervoor te zorgen dat maintenance nu in het management van een organisatie gaat meedoen.’