Topsectoren goed voor metaal

Het kostte Jan van Zeeland, directeur van MCB Nederland, geen moeite om voor de Nederlandse staalmarkt kansen aan te wijzen. Die ziet hij namelijk in de negen topsectoren. ‘In elke topsector zitten kansen voor de metaalsector’.

Van Zeeland zei dat op de vorige week donderdag en vrijdag gehouden Metaaldagen, een gezamenlijk initiatief van MCB Nederland, Wila en Trumpf. Hij begon zijn inleiding over de marktontwikkelingen in de metaalmarkt minder rooskleurig: ‘De economie in de volledige EU-zone groeit nog wel, maar de zuidelijke landen als Portugal en Griekenland zijn inmiddels in een recessie beland. Vooralsnog draait de Duitse economie voldoende, vooral de automotive, die 35 tot 40 procent van het Europese staal verbruikt’, vertelt Van Zeeland.

Hij constateert verder dat voor de vakantie alle sectoren het redelijk goed deden, na de vakantie kwam daar echter de klad in. ‘De bouwsector zakt in, de vraag naar balk- en betonstaal is daardoor 30 procent lager dan we gewend waren.’ De staalvragende sectoren bouwen volgens de directeur hun voorraden af. ‘Dat is een trend die zich begin dit jaar al inzette, maar nu bouwen steeds meer bedrijven hun voorraden staal af.’ Deze tanende vraag naar staal heeft onherroepelijk gevolgen voor de prijsontwikkelingen van staal.

Prijsontwikkeling

De staalprijs wordt in belangrijke mate bepaald door de prijs van de grondstoffen. Schroot is daar één van en die prijzen vertonen een neerwaartse beweging. Volgens Van Zeeland wordt er veel schroot geëxporteerd naar Turkije, hetgeen een indicatie is voor dalende schrootprijzen. De prijzen van ijzererts bewegen niet of nauwelijks, terwijl de staalproducenten wel speculeren op hogere prijzen. Die hogere prijzen worden verder in de hand gewerkt door krapte te creëren door productie tijdelijk of definitief stop te zetten. Van Zeeland verwoordt het als volgt: ‘Staalfabrieken worden stilgelegd om vraag en aanbod van staal dichter bij elkaar te brengen.’

Energiesectoren

De uitdaging voor de Nederlandse metaalsector is om dat te doen waar we sterk in zijn en waar veel metaal in omgaat. En dat zijn volgens Van Zeeland de agro-, food-, water- en energiesectoren. Maar zegt hij tot slot: ‘in alle negen topsectoren zitten kansen voor de metaalsector’.


Om de markt daarin tegemoet te komen, kondigde Van Zeeland aan dat MCB Nederland nu met een maandelijkse nieuwsbrief ‘MCB Marktbewegingen ‘ komt. Dat is een bundeling van nieuws uit de diverse assortimentsgebieden, zoals aluminium, RVS, koolstof vlakstaal en lange producten.

MCB Nederland