SSAB maakt finalisten Swedish Steel Prize bekend

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De jaarlijkse te vergeven Swedish Steel Prize wordt binnenkort weer uitgereikt. Onlangs heeft de organisator van deze prijs, het Zweedse staalconcern SSAB, de vier genomineerden voor de prijs bekendgemaakt. De prijsuitreiking is op 18 november in Stockholm.

Naast de trofee, een beeldje dat ontworpen is door kunstenaar Jörg Jeschke, ontvangt de winnaar een bedrag van 100.000 Zweedse kronen. De prijsuitreiking is het afsluitend hoogtepunt van een driedaags evenement met honderden deelnemers uit de industrie en constructiebranche van de hele wereld. De Swedish Steel Prize is ingesteld door SSAB met als doel aan de mogelijkheden van hogesterktestaal wereldwijde bekendheid te geven en te stimuleren tot innovatief construeren.

Genomineerden

De genomineerde ondernemingen zijn Andreoli Engineering S.r.l uit Italië, Hydroform Design Light AB uit Zweden, Labrie Environmental Group Inc uit Canada en Lecitrailer SA uit Spanje.

Als eerste is Andreoli genomineerd door toepassing van hogesterktestaal in het vakwerk van de vernevelarm van een bevloeiingsaggregaat. Dit vakwerk bestaat uit twee aan elkaar gelaste lasergesneden platen. Het gewicht en de fabricagekosten zijn aanmerkelijk verlaagd terwijl de verhoogde stijfheid zorgt voor een grotere bevloeiingsprecisie en minder waterverspilling.

Hydroform ontwikkelde een rolski van hogesterktestaal. De doorbuiging van de rolski kan met het hogesterktestaal worden aangepast aan het gewicht van de loper. Hierdoor is het loopgevoel vergelijkbaar met wat men ervaart bij het skiën op sneeuw.

Labrie Environmental Group heeft door toepassing van hogesterktestaal in zijn laadarmen van een voorladende afvalwagen het gewicht weten terug te brengen. Tegelijk is ook de sterkte en de slijtsterkte van de laadarmen verhoogd.

Lecitrailer tenslotte heeft een trailer ontwikkeld waarvan de laadvloer is gemaakt uit een sandwichconstructie van hogesterktestaal. In samenspel met het chassis vermindert deze constructie het nodige aantal dwarsbalken van de trailer. Hiermee is de sandwichlaadvloer lichter en sterker tegen beduidend lagere kosten.