Spaanse vestiging automobiel toeleverancier Delphi onder de hamer

In de maanden april en mei veilt Troostwijk Auctions de meer dan 1.100 machines uit de Spaanse vestiging van automobieltoeleverancier Delphi in Puerto Real, vlakbij Cadiz. De kijkdagen in Puerto Reaal zijn 16, 17, 20 en 28 april en op afspraak.

Op 21 april start de vier dagen duren de veiling om 11.00 uur in Gran Hotel Ciudad del Sur in Puerto Real. Op 21 en 22 april is er ook een webcast veiling in het hotel, die door iedereen die zich vooraf bij Troostwijk Auctions registreert via internet te volgen is en waarop je kunt meebieden. Op 6 en 7 mei zijn er de online veilingen.

Schokbrekers, wiellagers
Vijf jaar lang werden in Puerto Real hier schokbrekers, wiellagers, stuurinrichtingen en componenten voor de ophanging gefabriceerd. Na tientallen miljoenen dollars Spaanse en Europese overheidssteun maar tevens ook netto verlies, besloot de top van de vroegere GM-dochter in april 2007 de fabriek te sluiten.


In september afgelopen jaar heeft Troostwijk Auctions het contract ondertekend om het machinepark openbaar te verkopen. Bijna negen maanden heeft het Nederlandse veilinghuis met de Spaanse bewindvoerders en de lokale directie onderhandeld. ‘We hebben het contract vorig jaar ondertekend op het randje van de kredietcrisis. Het was beter geweest als de onderhandelingen sneller waren verlopen. Dan zou er een betere prijs uit zijn gekomen,’ zegt Wim Dieker van Troostwijk Auctions.


Verkoopprijzen
Sinds het team van Troostwijk Auctions met de voorbereidingen voor dit project is begonnen, is de wereldeconomie zienderogen verslechterd. Veel automobieltoeleveranciers staat het water aan de lippen. Dieker vindt het moeilijk om de opbrengst van de veiling in te schatten. Hij rekent op zeker 7 tot 8 miljoen euro. ‘In een stabiele markt zou dat 10 tot 12 miljoen zijn geweest.’

Toch valt het hem op dat de verkoopprijzen bij veilingen nog niet echt onder druk staan, ondanks dat Troostwijk Auctions op dit moment een recordaantal van 75 veilingen voor de komende maanden heeft gepland. ‘Maar we hebben nog geen vergelijkingsmateriaal in deze turbulente tijd voor deze grote automotiveveiling.’

Speciaal en universeel
De te veilen boedel valt eigenlijk in twee delen uiteen. Aan de ene kant zijn er de specifieke productielijnen voor schokbrekers en ophangingen. Daarvoor zoekt het veilinghuis al maandenlang onderhandse kopers, wat echter moeilijker gaat dan je normaal zou verwachten. Toch merkt Dieker tot zijn verbazing dat er zelfs redelijk wat interesse is uit Amerika.

‘Er is echt serieuze interesse vanuit de VS.’ Anderzijds had Delphi er ook veel universele machines voor de metaalindustrie staan, van Mägerle slijpmachines tot Kuka machines voor het wrijvingslassen en Chiron en Emco bewerkingscentra. Daarvoor verwacht hij vooral belangstelling van toeleveranciers. ‘Dat is het charme van een veiling. Je komt direct in contact met de eindgebruikers. Het aandeel dat naar de handel gaat blijft beperkt.

Alle informatie