Revolutionaire Fats-Multicat biedt 90 procent brandstofbesparing

Jacco Wakker heeft de Fast-Multicat ontwikkeld, een nieuw type multicat die naar keuze tot 90 procent zuiniger of tot driemaal sneller vaart dan vergelijkbare vaartuigen. ‘Het gaat om een multicat op basis van het catamaranprincipe’, verduidelijkt Wakker.

‘Tijdens het varen komt de middenromp omhoog waardoor de Fast-Multicat een catamaran wordt met de bijbehorende vaareigenschappen. Eenmaal op de werkplek gaat de middenromp weer naar beneden en is de Fast-Multicat een volledig stabiel werkschip.’ Wakker start binnenkort met de bouw van de eerste catamaran ter wereld die volledig als multi purpose vessel kan opereren. Het systeem van de beweegbare middenromp is wereldwijd gepatenteerd.

Probleem

‘Een multicat is een min of meer vierkant schip met een vrij lompe constructie’, legt Wakker uit. ‘Het is een superstabiel werkschip en als je ermee vaart, en dat moet om op de werkplek te komen, vergt dat door de hoge weerstand enorm veel brandstof. Op vol vermogen, met vier 900KW motoren, bereik je hooguit een snelheid van elf knopen en dat kost je dan per uur circa 730 liter brandstof. Grote afstanden afleggen is niet rendabel. Dat kost teveel tijd en teveel geld.’

De oplossing

In samenwerking met Ad Hoc Marine Designs ontwikkelde Wakker het principe van een multicat op basis van het catamaranprincipe. ‘De gebruiker heeft met deze bijzondere variant twee mogelijkheden: snel of zuinig varen. Hou je een snelheid aan van 11 knopen dan heb je daarvoor nog maar 70 liter brandstof per uur nodig. Een besparing van zo’n 90 procent. De snelle versie kan vol gas een snelheid bereiken van circa 33 knopen. Bij die variant bespaar je tijd. Het brandstofverbruik ligt dan op het oude niveau.’

De techniek

De Fast-Multicat bestaat uit een stuurboordromp, een bakboordromp en een middenromp. Het werkdek loopt over de volle breedte van het schip door en verbindt zo de bovenkanten van de rompen met elkaar. De middenromp is gevuld met vier gelede rubber balgen die, zodra ze vacuüm worden getrokken, als harmonica’s in elkaar schuiven en zo het vlak naar boven meetrekken waardoor een catamaran ontstaat. De Fast-Multicat heeft een lengte van 43 meter en is 13 meter breed. De diepgang varieert tussen de 1,00 en 1,60 meter, afhankelijk van het gebruik van de middenromp. Het vaartuig is uitgerust met 4 x 900 KW motoren.

De mogelijkheden

‘Voor K & W Trans betekent de Fast-Multicat een uitbreiding van de inzetbaarheid’, stelt Wakker. ‘Wij kunnen verder van de kust onze werkzaamheden uitvoeren en daardoor inschrijven op meer projecten dan voorheen. Ook kan de Fast-Multicat worden ingezet als transportvaartuig. Daarnaast zullen wij, als daarvoor belangstelling bestaat, binnen een andere werkmaatschappij deze vaartuigen bouwen voor collega-ondernemers.’

De ondernemer

Jacco Wakker startte twintig jaar geleden in de binnenvaartsector. Nadat hij alle benodigde papieren had gehaald, begon hij zijn eigen bedrijf K & W Trans. Al snel ontwikkelde Wakker vernieuwende ideeën die hij toepaste in de sleep- en duwboten die hij, in eigen beheer, ontwikkelde en bouwde voor gebruik binnen zijn bedrijf. Waar mogelijk gaat Wakker samenwerkingsverbanden aan met technici en collega’s om zijn ideeën te realiseren.

De organisatie

K & W Trans heeft een vloot van drie duwboten, twee traditionele multi purpose werkschepen en het afzinkbare ponton ‘Deliver’. Dankzij samenwerking met een aantal collega’s kan het bedrijf indien gewenst meer vaartuigen, hulpmiddelen en mankracht inzetten. Die flexibiliteit maakt het mogelijk in binnen- en buitenland zowel kleine als grote opdrachten aan te nemen. Tot de opdrachtgevers van K & W Trans behoren onder meer lokale, regionale en nationale overheidsorganen, bagger- en offshorebedrijven.