Na topjaar breken nu zwaardere tijden aan voor VDL Nedcar

Foto van: Jorine van Knippenberg
Geplaatst door Jorine van Knippenberg

VDL Nedcar had een piekjaar in 2018. Door mindere verwachtingen voor 2018 werd in het najaar van 2018 de flexibele schil van medewerkers al afgebouwd, waarbij het bedrijf van zeven- naar zesduizend medewerkers ging. Gezien de huidige malaise op de internationale automarkt is de kans groot dat het aantal medewerkers nog verder moet inkrimpen.

Miel Timmers, woordvoerder van VDL Nedcar, geeft aan dat het bedrijf momenteel onderzoek doet naar de impact van de krimpende markt. Het bedrijf schetst verschillende scenario’s, waarbij het verkleinen van de flexibele schil een optie is.

Eerst moet echter duidelijk zijn wat het productievolume voor 2020 zal zijn, dit wordt pas in het najaar bekend gemaakt. Momenteel worden in Born vier modellen gebouwd voor BMW, waardoor het bedrijf geheel afhankelijk is van het aantal bestellingen dat BMW plaatst. Timmers geeft aan dat zolang er geen bestelling binnen is van BMW, hij nog geen uitspraken kan doen over het aantal medewerkers waarmee de flexibele schil moet afbouwen.

Daarbij is het net zo goed mogelijk dat er juist meer medewerkers nodig zullen zijn in de toekomst. VDL Nedcar is namelijk in gesprek met verschillende andere partijen die mogelijk hun productie naar Born willen verplaatsen, zodat VDL Nedcar niet langer afhankelijk zou zijn van één partij. Timmers geeft aan dat het bedrijf al percelen heeft aangekocht rondom het terrein, zodat er indien nodig snel kan worden uitgebreid. Ook is het bedrijf al een procedure gestart met de provincie Limburg voor de mogelijke uitbreiding.

nedcar


Foto: VDL Nedcar

VDL Groep

VDL Nedcar is onderdeel van VDL Groep, die onlangs de halfjaarcijfers bekend maakte. De omzet van VDL Groep is tijdens het eerste halfjaar van 2019 licht gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het resultaat steeg wel in de eerste twee kwartalen van 2018. VDL geeft aan dat de gedaalde omzet wordt veroorzaakt door een verminderde autoproductie en de afnemende vraag in de halfgeleiderindustrie. Het bedrijf verwacht dat ook in de tweede helft van het kalenderjaar de economie verder zal afvlakken.

De gecombineerde omzet van VDL Groep kwam na het eerste half jaar van 2019 uit op 2,9 miljard euro, een afname van ongeveer vijf procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. Doordat er meer projecten zijn afgerond dit jaar nam het resultaat in de eerste twee kwartalen met zeven miljoen euro toegenomen ten opzichte van vorig jaar, uitkomend op 76 miljoen euro. 

VDL geeft aan dat de divisie Bussen het resultaat heeft weten te verbeteren, ondanks dat deze divisie nog verlieslatend is. De totale orderportefeuille van VDL Groep (exclusief de divisie Autoassemblage) is met ruim 22 procent gegroeid in één jaar tijd, van 957 miljoen euro naar 1.171 miljoen euro in week 26 van dit jaar. Het aantal medewerkers is sinds eind 2018 gedaald met 199 naar 16.655 medewerkers.

De omzet van de afdeling autoassemblage (VDL Nedcar) na af van 1.882 miljoen euro naar 1.620 miljoen euro. Nedcar geeft aan dat de auto-industrie een turbulente tijd beleeft vanwege emissienormen, mondiale handelsbetrekkingen en disruptieve ontwikkelingen. Als onafhankelijk autobouwer bewegen zij mee met deze marktontwikkelingen.

Na topjaar breken nu zwaardere tijden aan voor VDL Nedcar

Foto: VDL Nedcar

Toekomst

VDL Groep ziet nog geen aanleiding voor een verbetering van de economie en verwacht dat de economische groei het komende half jaar verder zal afvlakken. De mogelijke recessie in Duitsland (de belangrijkste afzetmarkt van VDL), de mondiale handelsconflicten die het consumentenvertrouwen in China terug laten lopen, de Brexit en de crisis in Italië spelen VDL allemaal parten. Op nationaal vlak heeft VDL last van de nieuwe cao voor de Metalelektro, die leidde tot een kostenverhoging, daarnaast is er een tekort aan technisch geschoolde medewerkers in Nederland en bestaan er sowieso zorgen over de concurrentiepositie van de Nederlandse hoogwaardige maakindustrie op de middellange termijn.

Desondanks kijkt VDL met vertrouwen naar de toekomst, onder andere vanwege de goedgevulde orderportefeuille. De Groep ligt op koers om de beoogde jaaromzet van 5,7 miljard euro in 2019 te gaan halen. Wel wordt verwacht dat het totale resultaat van 2019 lager zal uitkomen dan het resultaat van vorig jaar.