Marketingrapport Dakenbranche: recessie raakt dakenbranche hard

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De dakenbranche wordt hard getroffen door de huidige economische recessie. Dit blijkt uit het Marketingrapport Dakenbranche 2009.

Uit het Marketingrapport Dakenbranche blijkt dat het percentage van de dakdekkerbedrijven dat een nominale stijging van de omzet in het desbetreffende jaar heeft gerealiseerd of verwacht te gaan realiseren ten opzichte van het voorgaande jaar is gekelderd naar 22 procent over 2009.

Het rapport laat zien dat de dakdekkers een stijgende lijn vertonen in de omzetontwikkeling tot 2008. De vooruitzichten voor 2009 en 2010 zijn bijzonder slecht. De verschillen in omzetontwikkeling tussen de diverse type dakdekkerbedrijven (platte daken, hellende daken, rietdekkers) zijn minimaal.

Crisis

Bijna de helft van de dakdekkerbedrijven verwacht als gevolg van de crisis een afname van het aantal nieuwe klanten. Ook de investeringsbereidheid in de onderneming en de omvang van het personeelsbestand gaan gebukt onder de huidige crisis.

Ook voor toeleveranciers is er slecht nieuws; de prijsconcurrentie zal sterk toenemen. Als gevolg van de recessie gaat maar liefst 61 procent van de dakdekkers meer aandacht besteden aan inkoopprijzen van producten.

EPDM

Er wordt een sterke groei verwacht in het gebruik van EPDM/kunststof dakbedekking. Dit wordt mede aangewakkerd door de wet- en regelgeving op het gebied van de brandveiligheid. Daarnaast wordt een toenemende vraag geconstateerd naar duurzaam bouwen, zoals het toepassen van duurzame producten, geïntegreerde energiewinning op daken en groendaken.