‘Inzet ecocombi’s moet makkelijker en levert jaarlijks 24 miljard euro op’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Grootschalige internationale inzet van ecocombi’s (langere en zwaardere Voertuigen) levert de Europese burger een jaarlijks voordeel op van 24 tot 29 miljard euro. Dat blijkt uit het eindrapport van de Universiteit van Leuven dat in opdracht van de Europese Commissie de effecten van ecocombi’s binnen Europa onderzoekt.

 

In het rapport is een kosten-batenanalyse gemaakt van  het effect van de inzet van ecocombi’s op vervoer, verkeersveiligheid, milieu en infrastructuur. Ecocombi’s zijn langere vrachtauto’s met een maximum lengte van 25,25 m en een maximum gewicht van 60 ton. Twee ecocombi’s kunnen dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als drie standaard vrachtautocombinaties.

Verbod opheffen

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO vinden dat de resultaten bevestigen dat ook andere lidstaten de ecocombi’s op grote schaal moeten toestaan. Nu is dat in de meeste lidstaten nog verboden, terwijl Nederland wel deze mogelijkheid biedt. ‘Het toestaan van ecocombi’s geeft de economie een enorme impuls, en dat is hard nodig gelet op de huidige recessie’, zo stellen de organisaties.

TLN en EVO hopen dat het eindrapport zal leiden tot een aanpassing van de EU-richtlijn voor maten en gewichten, waardoor grensoverschrijdend vervoer met ecocombi’s van 25,25 meter en 60 ton in de nabije toekomst mogelijk wordt.

Milieu

Het rapport bevestigt dat een Europese inzet van ecocombi’s grote voordelen op milieugebied oplevert. Zo zijn ecocombi’s 12 procent energie efficiënter en stoot het wegvervoer bij inzet van ecocombi’s 3,5 procent minder CO2 uit. Ook concludeert men dat het aantal verkeersongelukken mogelijk afneemt doordat er minder vrachtauto’s nodig zijn om dezelfde hoeveelheid spullen te vervoeren. Het rapport stelt verder vast dat bruggen en viaducten in bijna alle Europese lidstaten voertuigen van 25,25 meter en van 52 ton aan kunnen.

Angst

Spoor- en binnenvaartvervoerders zijn uit angst voor het verlies van marktaandeel tegen de inzet van ecocombi’s. Uit het onderzoek blijkt echter dat hun vrees geheel onterecht is. Verwacht wordt dat het totale transport de komende jaren zal groeien en dat ook spoor en binnenvaart daarvan zullen profiteren.