Guerrillamarketing in tijden van crisis nog aantrekkelijker

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

‘Geld maakt lui. Schrap het volledige marketingbudget en word creatief!’ Deze boodschap hield Martijn Aslander, volgens insiders guerrillamarketing-deskundige bij uitstek, het gehoor tijdens de ‘Ondernemers Updates’, georganiseerd door bizz en zibb op Business universiteit Nyenrode, voor. ‘Er is echt niet veel voor nodig om de aandacht te krijgen. Bovendien kan dat tegenwoordig gemakkelijk en goedkoper dan ooit.’ Guerrillamarketing; in tijden van welvaart al een bijzondere aandachtstrekker, maar in tijden van economische recessie wellicht ook een noodzaak voor ondernemend Nederland.

‘Wilt u snel aandacht voor uw bedrijf zonder dure advertenties, commercials en marketingspecialisten in te zetten? Voer een guerrilla-actie!’ Met deze aanbeveling riepen Zibb, bizz en Nyenrode ondernemers op om hun ‘Ondernemers Update’ bij te wonen. Zij organiseerden maandag 20 april een praktisch seminar over dit onderwerp.

Lage kosten

Guerrillamarketing genereert veel publicitaire aandacht tegen lage kosten. Met snelle, humoristische of shockerende campagnes baart een bedrijf opzien. Media raken geïnteresseerd en de publiciteit die dat oplevert brengt bedrijven in contact met hun doelgroep. Door guerrillamarketing leggen ondernemingen een succesvolle hinderlaag en daarna is het: inpakken en wegwezen’, werd wervend gecommuniceerd. ‘Klein budget, groot succes. Ook iets voor u? Op onze Ondernemers Update willen we u daarvan overtuigen. In een paar uur tijd praten deskundigen en collega-ondernemers u helemaal bij over dit onderwerp. Kort maar krachtig en vooral praktisch van aard.’

Aslander

Hoofdspreker was Martijn Aslander; een bekende spreker op het terrein van communicatie, marketing, klantwaarde en creativiteit. Hij gaf in zijn interactieve presentatie tal van voorbeelden van guerrilla marketing en tips en trucs voor geslaagde acties. ‘Martijn zal de deelnemers voorzien van inspiratiemateriaal dat zij direct in de praktijk kunnen toepassen’, werd beloofd. Geen woord te veel. De geboren Groninger was een ware spraakwaterval en bracht een fiks aantal leuke voorbeelden ten tonele.

Ooit begon deze dertiger met het organiseren van personeelsfeesten; ‘padvindertje spelen voor volwassenen’, zoals hij het zelf noemde. Als zeventienjarige had hij al snel zestig man in dienst. Enkele jaren daarna was hij ook eigenaar van een bedrijf dat schoolfeesten organiseerde, met nog eens tachtig man personeel. ‘Ach, ik ben maar gewoon wat gaan doen’, zegt hij hierover. Desondanks werd hij in die tijd, naar eigen zeggen vooral vanwege inventieve oplossingen, door marketingbladen gezien als ‘expert’. De geprezen expert maakte echter ook een flinke zeperd. ‘Ik ging voor drie ton onderuit’, merkt hij lachend op. ‘Maar weet je? Eigenlijk is dat alleen maar goed voor je. Je weet dan ook dat er niets meer mis kan gaan. Dat maakt je creatief.’ Tijd voor een ‘krankzinnig’ project. ‘Ik besloot een hunnebed te bouwen. De grootste van Drenthe. Kosten: 1 miljoen.’ Zijn onorthodoxe manier van marketing zorgde voor flink wat free publicity. ‘Ik heb het uitgerekend. Al die keren dat we in de media verschenen, op de voorpagina verhaalden over ons Hunnebed-project… het zou de provincie zeker twaalf miljoen hebben gekost…’

Creëer hype

Volgens Aslander gaat alles om het ‘creëren van een nieuwe werkelijkheid’. ‘Je moet iets doen wat opmerkelijk is, wat prikkelt.’ Zonder vastomlijnd plan ‘deed’ hij maar wat, belde met de media, liet hen weten dat vrijwilligers een grote hunnebedsteen van Delfzijl naar Drenthe zouden slepen…

‘Het leverde mooie plaatjes op’,  lacht hij. ‘Al hebben we de steen maar enkele centimeters weten te verplaatsen.’ De ‘hype’ was bijna een feit. Er werd gepraat over het project en deze aandacht was goed voor de fondsenwerving. ‘We kwamen op de voorpagina van het AD. Dat vond de provincie zo leuk dat ze me een startsubsidie van vijf mille gaven.’ Binnen afzienbare tijd rolde er zelfs een Europese subsidie van anderhalve ton zijn kant op. ‘De Friezen hielpen me ook nog. Zij stalen de steen uit Delfzijl. Bleek te gaan om een oudejaarsstunt. Natuurlijk heb ik dat publicitair verder uitgebuit. Ik heb uiteindelijk die lieden gebeld en gevraagd de exacte locatie van de steen langer verborgen te houden, zodat de media er over kon speculeren. Er werd zelfs in een live radio-uitzending naar de steen gezocht; helemaal te gek.’

Aslanders boodschap: ‘Als je met een simpele steen al zoveel kunt doen, wat kunnen jullie dan wel niet met jullie producten aan media-aandacht creëren?’
Zijn advies: maak een unieke url aan, zet er info op en creëer zo een ‘nieuwe werkelijkheid’. ‘Bel ook eens met de plaatselijke journalist, ga een kopje koffie met hem drinken, vertel ze wat voor opmerkelijks je hebt.’ Zeker in deze tijd, waar moderne communicatiemiddelen de marketeer helpen, kan een bedrijf erg veel doen, weet hij. ‘Laat mensen het doorvertellen. Dat hoef je heus niet allemaal zelf te doen. Kijk naar communities als Twitter. Maak er gebruik van!’ Permissiemarketing, noemt hij het. De creativiteit komt ook voort uit de wijze waarop opmerkelijke acties worden gerealiseerd. ‘Bedrijven denken altijd in geld en willen ergens budget voor hebben. Maar juist dat is bij iedereen een probleem. Eventuele sponsors hebben nooit zomaar ergens geld voor; budgetten zijn er nooit. Maar dat hoeft ook niet. Bedenk wat je nodig hebt en vraag om steun in natura. Zo konden, bij ons hunnebedproject, de plaatselijke supermarkten ons niet financieel bijstaan. Dus heb ik ze gevraagd reclame van ons project op de achterkant van de kassabon te printen…’ Ook moet je de waarde van nieuws nooit onderschatten. ‘Alles waarin aandacht aan je product of dienstverlening wordt besteedt, moet je op je eigen site plaatsen, zodat daarmee de hoeveelheid mensen die je boodschap tegenkomt weer wordt vergroot. Ook anderen kunnen zo weer andere mensen op dit nieuws attenderen.’ De olievlek is een feit… ‘Begin een weblog en ga twitteren! Echt, dat is het allerallerallersnelste marketinginstrument van dit moment. En het is nog gratis ook!’

Praktijkvoorbeeld: Omgekeerde graffiti

Ondernemer Huib Edixhoven, eigenaar van wijn-site Vindict.com, legde uit hoe hij guerrillamarketing in de praktijk heeft toegepast. Geïnspireerd op het werk van kunstenaars, besloot hij sjablonen te laten maken met een korte kreet en de vermelding van de eigen website. De sjablonen werden op de vieze straat gelegd, waarna de letters met een hogedrukspuit werden schoongespoten uit de straat. Deze ‘omgekeerde graffiti’ zorgde in Amsterdam op een gegeven moment voor de nodige opschudding (politie wist niet wat hiertegen te doen, want er werd niets vernield). Ook leverde het, voor slechts een kleine investering, veel exposure op. Edixhoven haalde zijn inspiratie van sites als trendhunter.com en springwise.com.

Geld verdienen met internet; Praktisch seminar op 15 juni

Een mooie website is het uithangbord van uw bedrijf. Daarmee lokt u passanten naar binnen en laat u ze kennis maken met uw producten. Maar hoe bereikt u dat het ook de kassa van uw bedrijf wordt? Hoe maakt u van de bezoekers van uw site betalende klanten of veelbelovende leads? De sleutel tot succes heet conversieoptimalisatie: het tunen van uw site om maximale resultaten te behalen. In een paar uur tijd praten deskundigen en een collega-ondernemer u helemaal bij over dit onderwerp. Kort, maar krachtig en vooral praktisch van aard.
Hoofdspreker Martin van Kranenburg is zelfstandig adviseur voor weboptimalisatie en conversie bij onder meer levensmiddelenconcern Dirk van den Broek. Hij stond daar aan de wieg van de website van dochteronderneming D-Reizen en is nog steeds actief in de reisbranche. Hij legt in zijn inleiding de nadruk op conversieoptimalisatie. Hoe verbetert u de website van uw bedrijf opdat meer bezoekers daadwerkelijk een order plaatsen en afrekenen? Of voldoende informatie achterlaten voor een follow-up contact? Want een goed ingerichte site zorgt niet alleen voor meer omzet, maar genereert ook leads voor uw bedrijf.
Zijn presentatie is interactief en vooral praktisch van aard. Hij laat zijn licht schijnen over een aantal voorbeelden uit de zaal en introduceert de conversiechecklist. Dat is een lijst met 25 vragen die u een rapportcijfer voor uw eigen site opleveren: hoe staat die er voor en wat zijn de verbeterpunten?

Vervolgens komen twee collega-ondernemers aan het woord met concrete tips en trucs uit de praktijk. De Update begint om 16.00 uur en de laatste spreker eindigt zo rond 18.30 uur. Plaats van handeling: Business Universiteit Nyenrode.
Inl.: www.bizz.nl/5949-geld-verdienen-met-internet.html.