Ebusco in zwaar weer: miljoenenverlies en dreigend faillissement

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

De Nederlandse bouwer van elektrische bussen Ebusco verkeert in financieel zwaar weer. Door een combinatie van productieproblemen, geannuleerde orders en een gebrek aan liquide middelen liep het verlies in 2024 op tot ruim 200 miljoen euro. De omzet daalde in één jaar tijd van 102 miljoen naar 10,7 miljoen euro.

Foto: Ebusco

Een faillissementsaanvraag, ingediend door een leverancier vanwege openstaande rekeningen, ligt inmiddels bij de rechter. Die doet op 6 mei uitspraak.

Productie stil, bestellingen geschrapt

2024 betekende voor Ebusco een breuk met het verleden. De productie kwam in de tweede helft van het jaar vrijwel volledig tot stilstand. Gevolg: tientallen bussen werden niet geleverd en meerdere klanten trokken hun bestellingen in. In totaal moest het bedrijf een omzet van 34 miljoen euro terugboeken. Van de 157 bussen die wel gebouwd werden, rijdt het merendeel inmiddels rond in Duitsland en Frankrijk.

Door de forse tegenvallers verdampte de winstgevendheid volledig. De EBITDA kwam uit op een verlies van 132,6 miljoen euro, het nettoverlies bedroeg 200,8 miljoen. Aan het eind van het jaar had het bedrijf nog slechts 2,4 miljoen euro in kas.

Reorganisatie en nieuwe strategie

Tegelijkertijd zette Ebusco een grote koerswijziging in. De fabrikant stapt af van het traditionele OEM-model en schakelt over op een OED-structuur, waarbij de assemblage volledig wordt uitbesteed aan externe producenten. Die aanpak moet kosten drukken en meer schaalbaarheid mogelijk maken.

Om de organisatie te vereenvoudigen, wordt de locatie in Venray gesloten en geconsolideerd met de hoofdvestiging in Deurne. Eerder, vlak voor de kerst, leidde een reorganisatie al tot het ontslag van ruim honderd medewerkers. Ook het managementteam is flink gewijzigd: Christian Schreyer nam in september het roer over als CEO en sprak van ‘een massieve en urgente ommekeer’.

‘Mijn topprioriteit was om de liquiditeit te verbeteren en het werkkapitaal te verlagen’, aldus Schreyer. ‘Dat heeft geleid tot een concreet actieplan met projecten voor direct effect en strategische pijlers voor de lange termijn.’

Faillissementsdreiging en onzekerheid

Ondanks alle inspanningen blijft het voortbestaan van Ebusco onzeker. Door de geringe kaspositie en de oplopende betalingsachterstanden is het bedrijf afhankelijk van externe financiers. Begin dit jaar werd een lening van 22 miljoen euro toegezegd, onder andere door Green Innovation International en CVI Investments. Een deel van het geld is echter nog niet overgemaakt, wat de situatie verder onder druk zet.

Ebusco gaf zelf aan dat het voortbestaan van de onderneming afhangt van een ‘significante kortetermijn kapitaalinjectie’. Zonder extra middelen kan het bedrijf zijn rekeningen niet betalen en dreigt een faillissement. Eén leverancier heeft inmiddels al zo’n verzoek ingediend bij de rechtbank.

Tegelijkertijd wordt gezocht naar strategische opties voor zowel de bus- als de energietak van het bedrijf. Ook een juridische splitsing van die activiteiten wordt voorbereid. Het doel is om beide onderdelen toekomstbestendig te maken, eventueel met hulp van externe partners.

‘Hoewel de toekomst veel onzekerheden kent, geloof ik dat we op de goede weg zijn’, zegt Schreyer. ‘De elektrificatie zet door en de markt waardeert onze producten nog steeds.’

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (2)

  1. Als kleine belegger geloofde ik in het groene concept van een mooi Nederlands bedrijf met de naam Ebusco. Helaas dreigt m’n investering volledig te imploderen.