BASF gaat een fabriek  bouwen ter voorbereiding recyclage van metalen uit accu’s

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

De Duitse chemiereus BASF gaat in Schwarzheide, Duitsland, een fabriek bouwen om ‘zwarte massa’ uit autoaccu’s te recupereren. Uit deze zwarte massa zal in een latere fase de metalen nikkel, mangaan, kobalt en lithium worden  gewonnen.

Toekomstige BASF fabriek in Schwarzheide, Duitsland (BASF).

De investering in de nieuwe fabriek versterkt BASF’s productie- en recyclinghub voor kathode-actieve materialen (CAM) in Schwarzheide. De site is volgens het bedrijf een ideale locatie voor de opbouw van batterijrecyclingactiviteiten omdat hier veel EV-autofabrikanten en celproducenten gevestigd zijn. In 2024 wordt er gestart met de bouw van de nieuwe fabriek die uiteindelijk 30 arbeidsplaatsen moet faciliteren.

Zwarte massa als grondstof

In de fabriek wordt ‘black mass’ geproduceerd uit gebruikte accu’s. Zwarte massaproductie is de eerste stap in het batterijrecyclingproces en is gebaseerd op mechanische behandeling van de batterijen. De geproduceerde zwarte massa bevat grote hoeveelheden van de belangrijkste metalen die worden gebruikt om CAM te produceren: lithium, nikkel, kobalt en mangaan.

De zwarte massa uit de toekomstige fabriek zal de grondstof zijn voor de commerciële hydrometallurgische raffinaderij voor batterijrecycling die BASF medio later wil bouwen. ‘Met deze investering in een zwarte massafabriek voor batterijrecycling op commerciële schaal, zetten we de volgende stap om de volledige waardeketen voor batterijrecycling bij BASF tot stand te brengen. Dit stelt ons in staat om het end-to-end recyclingproces te optimaliseren en de CO2-voetafdruk te verkleinen’, zegt Dr. Peter Schuhmacher, President, Catalysts-divisie bij BASF.

Hij vervolgt: ‘De gesloten kringloop van afgedankte batterijen tot CAM voor nieuwe batterijen, ondersteunt onze klanten in de gehele waardeketen van batterijen, vermindert de afhankelijkheid van gewonnen grondstoffen en maakt een circulaire economie mogelijk.’

Recycling van batterijen is een belangrijke hefboom om de CO2-voetafdruk van elektrische voertuigen op batterijen te verkleinen en is van cruciaal belang om te voldoen aan de ambitieuze, circulaire beleidsvereisten die worden verwacht in het kader van de voorgestelde EU-batterijverordening. Deze hebben betrekking op de recyclingefficiëntie van lithium-ionbatterijen, evenals de doelstellingen voor materiaalterugwinning en gerecycleerd gehalte voor nikkel, kobalt en lithium.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *