‘Veel vraag naar laserlaskleding, maar nog geen aanbod op de markt’

Foto van: Jerom Rozendaal
Geschreven door Jerom Rozendaal

De opkomst van het handlaserlassen is ook de leveranciers van laskleding niet ontgaan. ‘We merken een groeiende vraag naar kleding die geschikt is voor laserlassen, maar er is momenteel nog geen Europese norm. Hierdoor kunnen we niets aanbieden’, zo laat Weldas weten.

Gert-Jan Wisse op de stand. (Foto: Jerom Rozendaal)

‘Doordat er nog geen Europese norm is voor laserlaskleding weten wij ook niet waar kleding aan moet voldoen en kunnen we ook niets aanbieden’, vertelt Gert-Jan Wisse, operational manager van Weldas. ‘Wel is onze ontwikkelingsafdeling bezig met het ontwikkelen van mogelijke kleding die geschikt is voor handlaserlassen. Dit wordt ook getest.’

Weldas heeft een hoofdkantoor in Honkong en heeft verder filialen in Nederland (Bergen op Zoom) en Amerika. Vanuit deze filialen worden respectievelijk de Aziatische, Europese en Amerikaanse markt bediend. Het bedrijf beschikt over een leerlooierij en fabriek in Cambodja waar zo’n 1300 mensen laskleding maken voor bedrijven over de hele wereld. 

Vaste deelnemer op Schweissen & Schneiden

Vraag&Aanbod sprak Wisse eerder deze week op de lasbeurs Schweissen & Schneiden in Essen waar de producent van laskleding een terugkerende standhouder is. ‘Wij zijn al 26 jaar exposant op Schweissen & Schneiden’, vertelde hij.

Tijdens Schweissen & Schneiden werd een nieuwe kledinglijn gelanceerd. Ook greep het bedrijf de internationale lasbeurs aan om marktonderzoek uit te voeren voor een nieuwe lashandsschoen. Het gaat om een dun-leren, flexibele handschoen. ‘We willen hier de interesse uit de markt proeven en eventuele feedback verzamelen. Dit kunnen we vervolgens gebruiken om de definitieve handschoen op de markt te lanceren’, vertelt Wisse terwijl hij de handschoen vasthoudt.

Stabiele markt van laskleding

Wisse spreekt van een ‘stabiele afzetmarkt’ waarbij de vraag ondanks de geopolitieke spanningen in de wereld redelijk doordraait. Het filiaal in Amerika ondervindt wel wat hinder van de Trump-tarieven. ‘Hierdoor wordt import uit Cambodja wel wat duurder, maar daar hebben in principe ook andere bedrijven mee te maken. Binnenlandse import van laskleding in Amerika is te verwaarlozen’, aldus Wisse.

Concurrentie uit China

Net zoals machinebouwers en producenten van lasapparatuur ondervindt het bedrijf toenemende concurrentie van Chinese bedrijven. Wisse geeft aan dat concurrentie het bedrijf scherp houdt. Daarnaast heeft het ook concurrentiële voordelen. ‘Het is voor een fabrikant van goedkopere producten moeilijker om een voet aan de grond te krijgen op de Europese markt. Lashandschoenen en laskleding moet voldoen aan de Europese normen en dat is vaak een struikelblok voor deze bedrijven. Hier maken wij juist het verschil doordat al onze producten iedere vijf jaar opnieuw getest en gecertificeerd worden om aan de Europese eisen te voldoen.

Tags:

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *