Veel en zwaar staal op Maritime Industry

‘We hebben dit jaar diverse nieuwe elementen toegevoegd aan de beurs om onder andere ook de jonge generatie aan te spreken’, zegt Bettina Bambacht, marketeer van de Evenementenhal Gorinchem, waar van 29 tot en met 31 mei de vakbeurs Maritime Industry 2018 plaatsvond.

‘In hal 2 is het Experience Center waar binnenvaartsimulatoren en virtual reality centraal staan. Verder is er een Innovatiestraat in hal 2, waar nieuwe bedrijven en innovatieve producten worden uitgelicht.’ Het lijkt dat er meer aanvragen gedaan worden, maar nog niet iedereen merkt het aan zijn omzet. Toeleveranciers proberen door samenwerken en onlineshops extra sterk te staan.


Maritime Industry 2018 is een heel warme editie. Consumpties en hapjes zitten er voor bezoekers automatisch bij in. De ijskraam is de drukstbezochte stand: doorlopend lange rijen voor een schepijsje. De bediening loopt af en aan naar de standhouders om zowel gasten als standhouders van frisdrank, water en koffie te voorzien. Het is extreem warm op de beurs. Er werd ‘s nachts zelfs een gehuurde airco geplaatst om het aangenamer te maken.

Netwerken

De organisatie geeft aan dat 43,2 procent van de aanwezige bezoekers werkzaam is bij een bedrijf met 1 tot 5 medewerkers. Ruim 45 procent van de bezoekers is beslissingsbevoegd. Dit biedt exposanten de gelegenheid om op de beursvloer direct zaken te doen. Dat is goed voor de 495 exposanten van deze veertiende editie, enkele minder dan vorig jaar. Netwerken en kennis zijn de punten waarvoor bedrijven en bezoekers komen. Jan Kroon, sales bij Van Leeuwen Buizen, onderschrijft dat. ‘Ontmoeten van huidige klanten en eventuele nieuwe klanten is daarbij mooi meegenomen. Opdrachten krijg je op de beurs niet, aanhalen van contacten gebeurt doorlopend.’


Zeventig procent van zijn klanten komt op Maritime Industry, dat is de reden dat het bedrijf alleen deze beurs nog doet. Van Leeuwen Buizen is handelaar in stalen buizen, fittingen, flensen en stralen. Daarnaast is het mogelijk de producten met tal van bewerkingen te laten leveren. Een andere toeleverancier is Kloeckner Metals ODS Nederland, met een breed pakket halffabrikaten staal, roestvast staal en aluminium. Arco Roodenburg, salesmanager Kloeckner Metals ODS Nederland, is voorzichtig positief over de scheepsbouw- en jachtbouwmarkt: ‘We horen al langer dat het gaat aantrekken. Door marktverkenning en de positieve beursverwachtingen dit jaar zijn wij positief. Maar wij zien dit nog niet direct en concreet terug in de materiaalbehoefte van de markt.’  

  

Webshop

De binnenvaart financiering stelt dat de aanvragen toe nemen. Het vervoerstarief stabiliseert, waardoor prijzen weer stijgen en er ruimte komt. Door de stijgende staalprijzen profiteren ze nu als voorraadhouder van de stijgende prijzen. ‘Dat is ook wel andersom geweest’, vertelt Roodenburg. ‘We hebben besloten meer digitaal te gaan, dan kunnen de klanten ook online bestellen.’ Een nieuw speerpunt bij het bedrijf is dan ook een webshop, waar klanten vierentwintig uur per dag kunnen bestellen. De markt verandert. Wat je nu allemaal met je telefoon kan, kon je je jaren terug niet voorstellen. Vanuit het moederbedrijf Kloeckner Metals is de webshop opgezet en die is gevuld met het assortiment van de Nederlandse tak van het bedrijf. Dat demonstreren ze nu op de beurs. Even inloggen en een bedrijf kan bestellen, maar ook de certificaten, pakbonnen, bestelbonnen en facturen terugvinden. Dat is een kennisbank, zeker voor de kleine bedrijven die materiaal bestellen.  

  

Samen sterk

Onder het mom ‘samen sterk’, staat Verspanen samen met de BBS Groep en BBS Industry en RDB Bearring op een stand. Dat samenwerken loont, blijkt al uit het feit dat de bedrijven die eerst samen in twee panden zaten, hebben uitgebreid. Dit jaar is er een vestiging bijgekomen. Verspanen zit nog steeds in de Spaanse polder. Hendrik-Ido-Ambacht is nu de thuishaven van BBS industrie en RDB Bearings zit samen met de BBS Group op Europoort. ‘Voor het eerst staan wij op de beurs Maritime Industry en we besloten ook hier onze krachten te bundelen’, vertelt Andy Stout, bedrijfsleider van Verspanen BV. ‘Ook op de beurs zijn de lijnen kort en is er een sterke samenwerking.’

De BBS Group maakt diverse componenten voor de kraanindustrie en renoveert tandwielkasten, BBS Industrie maakt hoogwaardige composieten glijlagers. RDB Bearing maakt lagers en Verspanen BV is het verspanende bedrijf van de groep bedrijven. Vaak werken ze voor dezelfde groep klanten: als bij de een wordt besteld regelen we het onderling’, vertelt Patrick van Wingerden, directeur van de BBS Group. ‘Korte lijnen, snel schakelen en er 24/7 zijn voor je klanten. Is er een probleem dan proberen we het direct te regelen.’ Niet alleen oplossingen uitdénken maar ook uitwérken voor de klanten. De laatste modificaties die zij bedachten worden nu zelfs voor in China gebouwde kranen gebruikt. ‘Het is een snelle markt, vandaag besteld en morgen klaar. Daar voelen wij ons wel prettig bij.’ 

Omzetplus

De Klerk Staalconstructie is sterk gelieerd aan De Klerk Waterbouw. Wat begon met het verlenen van nevenactiviteiten is uitgegroeid tot een professioneel staalbedrijf. Ook zij stonden samen op de beurs. Daniëlle Pruissen-Kleiwegt, assistent-bedrijfsleider van De Klerk Staalconstructie, bemande de stand. ‘De markt trekt aan, veel projecten voor remmingswerk en damwand. Daarnaast worden er op het moment ook bakken voor kranen gemaakt en platformen voor de offshore.’ Zij staan in het Werkendam Paviljoen WMI (Werkendam Maritieme Industrie), ook weer ‘samen sterk’ en stralen uit wat Werkendam aan diversiteit en mogelijkheden heeft. Van de 35 WMI-bedrijven staan er zeventien samen op de beurs, elk met een eigen stand maar wel in een paviljoen. Over een aantrekkende markt heeft De Klerk Staalconstructie niet te klagen: ‘We zitten nu al op de omzet van vorig jaar’, aldus Pruissen-Kleiwegt.

Straalgrit

Harro Boven, directeur van Steelcon, staat met het Zwitserse merk Von Arx op de beurs. Hij verhuurt en verkoopt machines voor opruwen en ontroesten van materialen, en complete straalinstallaties. Een Volkswagen Crafter is volledig uitgerust met een straalinstallatie voor werken op locatie. Zelf straalt hij niet maar hij weet er wel alles van: hij informeert zijn klanten dan ook over wat, waar en hoe te gebruiken. In oktober vorig jaar werden een aantal van zijn klanten en hijzelf verrast door asbest in het straalgrit van Eurogrit. Hij leverde zelf ook Eurogrit door aan klanten, dat leverde veel papierwerk en rompslomp op. Het moest allemaal terug. ‘Eurogrit loste dit naar de klanten keurig op, door het grit terug te halen. Maar er zijn klanten die claims aan hun broek hebben, omdat werken stilgelegd zijn. Het is heel vervelend allemaal.’ Boven sluit af met: ‘Von Arx bestaat al jaren. Wat goed is, blijft goed functioneren. Het is een heel degelijk product waar weinig vernieuwing nodig is.’