Sector Industrie levert leeuwendeel inzendingen voor MKB Innovatie top 100 2015

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Ook voor 2015 hebben veel bedrijven uit alle geledingen zich met innovaties ingeschreven voor de MKB innovatie Top 100. Bijna driehonderd inzendingen zijn beoordeeld door de diverse exportpanels. Het gaat hierbij om de categorieën food & agri, ict, bouw, logistiek, creatieve sector human health, overig en natuurlijk de industrie.

Ook dit jaar levert de sector industrie de meeste inzendingen, in totaal zijner zestig industriële innovaties ingezonden. Dit betekent een score van 21 procent.

Een decennium innovaties

De Kamer van Koophandel stimuleert ondernemers te groeien en innovatie is daar een belangrijke pijler van. In 2015 presenteert de Kamer van Koophandel voor de tiende keer de mooiste innovatie-etalage van Nederland: de MKB Innovatie Top 100 Micanti uit Amsterdam werd vorig jaar eerste. Ondernemers Eric Pieters en Rik Breur hadden er helemaal niet op gerekend. Hoe belangrijk de award was voor meer bekendheid en verdere groei merkte Pieters direct na de uitreiking. Ze kwamen ineens volop in het nieuws. ‘Het persbericht werd zelfs in alle belangrijke buitenlandse vakbladen opgenomen. Het winnen van de award opende veel deuren.’ Innoveren is meer dan het op de markt brengen van een nieuw product of een nieuwe dienst. Innovatie begint bij een marktgerichte focus: marktkennis, nauw contact met de klant en een innovatieve bedrijfscultuur. Deze visie hebben vrijwel alle ondernemers uit zeven jaar MKB Innovatie Top 100 met elkaar gemeen. Maar hoe vergaat het die ondernemers na hun deelname aan de Top? Om dat uit te zoeken heeft de Kamer van Koophandel in februari van dit jaar 699 organisaties aangeschreven. Welke factoren hebben het innovatieproces voor hen een extra push gegeven? En wat heeft ze geholpen bij de ontwikkeling en het vermarkten van hun innovatieve product of dienst? 219 ondernemers gaven graag antwoord.

Innovatie = succes

‘Innoveren is belangrijk voor het bestaansrecht van de organisatie.’ ‘Innoveren is je onderscheiden in de markt, zorgen dat je je concurrentie voorblijft.’ ‘Innoveren biedt nieuwe kansen.’ Het zijn zomaar wat uitspraken van deelnemers aan de enquête. Innovatie leverde de meeste ondernemers dan ook succes op. Het zorgde voor meer omzet (bij 85 procent), meer arbeidsplaatsen (bij 65 procent), meer winst (bij 68 procent) en zelfs voor internationale activiteiten (bij 58 procent). Bij veel ondernemers hebben hun klanten, toeleveranciers, de overheid en/of kennis- en onderwijsinstellingen aan dit succes bijgedragen. Met deze partijen werd de doelgroep en het product of de dienst afgestemd en werd kennis en ervaring gedeeld. Sommige partijen toonden daarnaast lef en namen risico door de ondernemers te ondersteunen bij de financiering.

Succesfactoren voor innovatie

En wat waren de succesfactoren voor de innovatie an sich, naast het innovatieproces zoals net beschreven? ‘Een duidelijk onderscheidend product (bij 24 procent) en meer dan voldoende marktkennis (bij 11 procent)’, zo antwoordden de ondernemers. Daarbij was het bovendien van groot belang dat er klantgericht vernieuwd werd én dat de begrippen innovatie en vernieuwing verankerd waren in zowel de bedrijfsstrategie als de bedrijfscultuur (bij 23 procent). Bij ondernemers waar hun innovatie werd belemmerd – een klein percentage van de respondenten – kwam dat veelal doordat de financiering lastig te realiseren bleek. Ook te weinig afzetmogelijkheden, belemmerende wet- en regelgeving of onvoldoende marketing werden af en toe genoemd.

MKB maakt het verschil

De ondernemers zijn zeer positief. Als gemiddeld rapportcijfer geven zij hun innovatietraject namelijk een 7,7. Bij de meeste organisaties, namelijk 57 procent, is de innovatie waarmee ze deelnamen aan de Top dan ook nog steeds onderdeel van hun bedrijfsactiviteiten. En daarmee bereikt de Kamer van Koophandel haar doel: laten zien waar het MKB toe in staat is. Ondernemers uit het MKB hebben lef, doorzettingsvermogen en een neus voor vernieuwing. En met die vernieuwingen maken zij het verschil en kunnen ze de economie, ook in tijden van crisis, aanjagen.

Expertpanels

In de maanden mei en juni worden door expertpanels voor de verschillende sectoren de nominaties voor de MKB Innovatie Top 100 beoordeeld op impact voor de branche en samenleving, originaliteit, verkrijgbaarheid en groei(ambitie). Elk panel bestaat uit een ondernemer, een journalist of branchespecialist en een adviseur van de Kamer van Koophandel. Er zijn acht expertpanels.
De Kamer van Koophandel verwacht begin juli bekend te kunnen maken welke honderd bedrijven een plekje hebben veroverd. Na deze voorselectie stelt de landelijke jury de ranglijst van de MKB Innovatie Top 100 vast. De jury baseert zich daarbij op de voordrachten van de expertpanels. Ook zal de jury de websites van de ondernemingen bekijken en ‘onderzoek’ doen door gebruik te maken van Google. Tijdens een feestelijke en bijzondere bijeenkomst eind augustus óf begin oktober presenteren we met trots de definitieve ranking. Onderstaand enkele inzendingen voor de sector Industrie. In de jury voor de sector Industrie zitten de ondernemer Marinus Quist van het bedrijf Electro-Watt, Rolf Elling, hoofdredacteur Vraag en Aanbod en Geert Roorda van de Kamer van koophandel.

Voorkom bierfraude

Loxius ontwikkelt en produceert elektronica. Voor de MKB Innovatie top 100 stuurt ondernemer  Pedro de Smit het Kelderbier meetsysteem in. Door een band rondom een kelderbier tank worden tankhuidmetingen gedaan op basis van temperatuur manipulatie en verloop. Deze informatie wordt samen met andere informatie zoals druk en temperatuur verzonden naar een database. Op deze manier kan de brouwer controleren of er geen fraude wordt gepleegd door bijvullen van bier langs andere kanalen. Daarnaast heeft de brouwer nu de mogelijkheid om zelf een efficiënte route te bepalen en kan de klant per week achteraf laten betalen op basis van verbruik. De vraag naar een dergelijk systeem was al langere tijd aanwezig, maar kan nu worden ingevuld door gebruik van een innovatieve methode waarbij de kost- en installatieprijs laag is en ook de maandelijkse kosten voor het verzenden van de data zeer laag is. dit laatste door gebruik te maken van onze eigen ontwikkeling Clickey welke werkt middels een door KPN uitgerold RF netwerk.

Op transport

Lo Minck Systemen introduceert de VeloComfort. Dit is de conceptnaam van een transportbandsysteem voor tweewielers, waarmee gebruikers op locaties waar sprake is van een steile krachtinspanning kunnen verplaatsen, zowel van beneden naar boven, als van boven naar beneden. Aan de zijde van de trap wordt over de gehele lengte een borstelgoot geplaatst. De borstelgoot wordt samengesteld uit een hoogwaardige, duurzame en onderhoudsarme dubbelwandige aluminium goot, welke aan beide zijden is voorzien van borstellatten. Deze borstellatten worden over de gehele lengte afgeschermd door een rvs-afschermkap. De frictie van de borstelgoot zorgt ervoor dat de fiets tijdens de afdaling word afgeremd, waardoor de gebruiker zelf zijn/haar tempo kan bepalen. De entree en de uitloop van de transportband worden esthetisch, functioneel en veilig in het geheel geïntegreerd.

Slimme schaar

Bedach innoveert en produceert nieuwe producten en gereedschappen voor de elektrotechnische branche. De ondernemers ontwikkelden de Preflex schaar. Dit is een gereedschap voor het knippen van voorbedrade buis zonder de draad te beschadigen. Deze schaar is geschikt voor 16 mm en 20 mm buis en is voorzien van een draad knip gedeelte dat kan knippen tot maximaal 5 x 2,5 m2 VD draad. De schaar is gemaakt van gehard rvs dat zorgt voor een lange levensduur. Ook is deze noviteit voorzien van een ergonomische handvatten die voorzien zij van hoogwaardige vinyl. De gebruikte veer is van het topmerk Felco (Zwitserland). Onder aan de schaar zit een clip voor het veilig opbergen van de schaar. Voorbedrade buis bestaat al twintig jaar. Het ´strippen´ van de buis gebeurt sindsdien met allerlei gereedschappen. Een buizenkniptang of kabelmes. Maar geen van deze gereedschappen is specifiek bedoelt voor het verwerken van de voorbedrade buis. De kans op beschadiging is daarom groot. Met de Preflex schaar is beschadigen niet mogelijk. De schaar is specifiek voor het verwerken van voorbedrade buis ontworpen. Tevens zit er op de schaar een knip gedeelte, zodat met één stuk gereedschap diverse functies kunnen worden uitgevoerd.

Lichtgevende verf

Anker Stuy is fabrikant van duurzame, innovatieve verfproducten. Het Friese bedrijf ontwikkelde de Seramic Lighcoating, een coating/verf die toegepast kan worden op veel verschillende ondergronden en die licht absorbeert en die in de avond weer afgeeft voor meer dan 8 tot 10 uur. Momenteel wordthet product al toegepast op diverse fietspaden in Nederland. 

Hoekbeschermer van karton

Excellent Products is fabrikant van spanbanden, snelbinders, sleepkabels en afdeknetten met een productie locatie in Hoorn en in Vietnam. Hetr bedrijf produceert gecertificeerde ladingszekerings artikelen onder de merknaam Jumbo maar ook private label. De Jumbo Hoekbeschermer verpakking is de innovatie die meedingt voor de top 100.  In plaats van een plastic verpakking heeft de onderneming een kartonnen (recycled) verpakking ontwikkeld die ook  bruikbaar is als hoekbeschermer van hetgeen wordt vastgesjord. Goed voor het milieu, de verpakking is een gebruiksartikel. Goed voor de winkelpresentatie omdat de producten goed te zien en voelbaar zijn. En bovendien goed voor het transport omdat de hoekbeschermer ervoor zorgt dat hetgeen getransporteerd wordt niet wordt beschadigd door de spanband. Het belang van deze innovatie is het milieu. De verpakking is niet van plastic maar van gerecycled karton en tevens te gebruiken als hoekbeschermer. Het geeft veilig transport. De hoekbeschermer beschermt hetgeen wordt vastgesjord tegen beschadiging. Aantrekkelijke winkelpresentatie; de consument kan het product goed zien en aanraken; bovendien neemt de hoekbeschermer verpakking weinig plaats in het schap. Ook kunnen er van de hoekbeschermerverpakking veel meer in een doos dan een blisterverpakking: dit scheelt transport en omverpakking wat ook weer een positieve bijdrage heeft aan het milieu.

Greenstopper

DiPro levert diensten en producten voor de openbare ruimte. De Greenstopper is een manchet van gerecycled kunststof met een diameter van 90 cm en een dikte van 3 mm. De Greenstopper bestaat uit twee delen die op een eenvoudige manier aan elkaar te koppelen zijn. Door middel van de manchet, die je makkelijk en snel kunt inkorten, is de Greenstopper voor elke willekeurige paal/mast op maat te maken. Zelfs voor bermplankjes is de Greenstopper geschikt. In de zomermaanden worden de bermen en groenstroken circa 2-4 keer machinaal gemaaid. Rond masten en palen wordt het gras handmatig (met een bosmaaier) gemaaid. Dit is voor de medewerkers die dit werk uitvoeren lichamelijk een zware klus. De hele dag een zware bosmaaier om je nek met de herrie en de benzinewalmen en opvliegende stof en steentjes. Hier komt nog eens bij dat deze werkzaamheden grotendeels langs drukke wegen (rijkswegen, provinciale wegen en ontsluitingwegen) moeten worden uitgevoerd. De maaiwerkzaamheden zijn dus niet alleen lichamelijk zwaar maar ook nog eens gevaarlijk vlak langs de rijbaan. Bovendien zijn de uitlaatgassen van het verkeer en de bosmaaier slecht voor de uitvoerende medewerker. Door het gebruik van de Greenstopper is het niet meer nodig om na het machinaal maaien van bermen groenstroken handmatig het gras rond de palen, lichtmasten en bermplanken te maaien, omdat het er eenvoudigweg niet meer is. Het gebruik van de Greenstopper bespaart onder andere arbeidsuren, kosten voor het herstellen/vervangen van beschadigde obstakels (lichtmasten, bermplankjes etcetera) en kosten voor wegafzettingen. Op basis van twee maaibeurten per jaar wordt er gemiddeld door het gebruik van de Greenstopper per obstakel per jaar 8 euro bespaard.