Peter Hiemstra van SenZ2 over zijn eerste draadloze radar

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Hij studeerde Kunstmatige intelligentie aan de Rijksuniversiteit Groningen en belandde niet veel later bij TNO als innovatiemanager. In die hoedanigheid werkte Peter Hiemstra aan de ontwikkelingen van morgen, maar een paar jaar geleden, in 2015, begon het te kriebelen: hij wilde voor zichzelf beginnen. De 39-jarige Fries zag kansen in de wereld van radartjes en sensoren, een branche die hij de laatste jaren goed had leren kennen. Anno 2018 staat Hiemstra op het punt om de wereld te veroveren met zijn eigen draadloze radar voor niveaumeting.

Wat deed je daar precies bij TNO?
‘Als innovator was ik veel bezig met robotica en sensornetwerken. In feite werkte ik bij TNO twee tot drie jaar in de toekomst. Ik zag wat de markt te bieden had en waar de kansen lagen. Het viel me op dat complexe sensoren duur en groot waren. Vervolgens ben ik gaan kijken naar alternatieven en op die manier ben ik bij de automotive industrie terecht gekomen, waar de radars erg klein zijn. Ik zag het als een uitdaging om deze toepasbaar én betaalbaar te maken voor andere sectoren.’

Wat heb je toen gedaan?
‘Ik ben mensen om mij heen gaan verzamelen met kennis van zaken. Uiteindelijk kwam ik tot een groep van zeven man, allemaal experts uit mijn netwerk. In die tijd heb ik ook veel in de auto gezeten, ik was op weg van afspraak naar afspraak.’

Daar is op zich weinig aan veranderd. Je reist regelmatig naar Friesland om familie te bezoeken. Waarom heb je gekozen voor het Brabantse Waalwijk als vestigingslocatie voor je bedrijf SenZ2?

‘Voor Nederland is Waalwijk niet super centraal, maar vanuit daar heb je wel een goede distributie. Je bent zo in België of Duitsland. Dat autorijden neem ik maar voor lief.’

Een draadloze radar waarmee je vloeistofniveaus kunt meten. Het klinkt zo eenvoudig. Waarom is dit zo vernieuwend?

‘Met onze radar heb je geen infrastructuur nodig zoals bedrading of stroompunten. Je krijgt een kastje van 10 bij 6 centimeter waarin alles zit geïntegreerd. Je kunt hem bevestigen onder bijvoorbeeld een brug, aan een paal of boven een tank. Alle data wordt vervolgens real time verstuurd en kan worden bekeken op een mobile device. De radar werkt op een batterij die gemiddeld vijf jaar meegaat.’

Hoe ging zoiets dan voorheen?

‘Met ultrasoon-, druksensoren of zelfs ouderwetse vlottertjes, je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken. Deze technieken kennen in vergelijking met een radar een aantal beperkingen. Ze maken contact met de vloeistof of zijn bevattelijk voor vocht, wisselende luchtdruk en temperatuur. In veel gevallen resulteert dit in extra onderhoud en kalibratie, wat de kosten niet ten goede komt.’

Begin dit jaar is Nederland getroffen door een zware westerstorm. Rijkswaterstaat heeft toen alle waterkeringen gesloten om ons land te beschermen tegen overstromingen. Over watermanagement gesproken, wat kan jullie sensor hierin betekenen voor de toekomst?

‘We zijn toevallig bezig met het inrichten van een pilot om rioleringen in de gaten te houden. Daarover hebben we contact met een gemeente waarvan ik de naam nog niet kan noemen. Het is de bedoeling om op verschillende punten in het ondergrondse netwerk sensors te plaatsen, zodat we kunnen zien waar het water niet of moeilijk weg kan bij een flinke storm.’

Dat klinkt allemaal veelbelovend. Zijn er in de afgelopen twee jaar ook obstakels geweest?

‘Ja, dat waren er genoeg. Als innovator en programmamanager bij TNO had ik meer ervaring met software dan hardware. Dat heb ik achteraf geweten ook. Ik ben vroeg in het ontwikkelproces veel te positief geweest over de planning en heb geen rekening gehouden met fouten in het proces. Zo beloofde ik een keer dat onze radar over drie maanden klaar was, maar drie maanden later bleken we niets te zijn opgeschoten. Steeds hadden we weer last van een paar kleine bugs.’

Maar het is je gelukt want je hebt net voor de kerst een eerste batch van 1.000 stuks uitgeleverd. Op welke branches richten jullie je?

‘Grofweg zou je onze afnemers kunnen onderverdelen in drie groepen, namelijk de watermarkt, de afvalmarkt en de industrie. Bij die laatste gaat het vaak om chemische bedrijven die werken met tankcontainers, vaten en ibc’s. Omdat onze radar door kunststof heen kan kijken, hoeft ‘ie niet in een vat maar gewoon erbovenop gemonteerd worden. Dat is een uitkomst bij gevaarlijke stoffen of voedsel waar de verpakking gesloten moet blijven.’

Wat zijn je toekomstvoorspellingen voor SenZ2?

‘Dat is lastig te zeggen, zoiets blijft nattevingerwerk. Over een jaar hoop ik op een eerste omzet van richting de miljoen. We hebben aanvragen liggen van veel grote partijen, waaronder bedrijven uit Duitsland, Engeland, België, Frankrijk, Portugal, Zweden, Noorwegen en Canada. SenZ2 groeit op het moment heel hard. We kunnen het met vier personeelsleden nog net bijbenen. Als we zo doorgaan, staan we over drie jaar aan de top van de internationale markt.’

SenZ2

Opgericht in 2015

4 man personeel

www.senz2.com (Engelstalig)

Word ook FME Technostarter
Je staat aan het roer van een startende onderneming, je hebt je innovatie uitontwikkeld en je volgende uitdaging is verdere groei. FME, de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie, helpt je daarbij. Inmiddels zijn er ongeveer 70 Technostarters lid van FME. Deze, voor innovatie (in de keten) belangrijke, startups profi- teren van het FME-netwerk van 2.200 lidbedrijven, krijgen hulp bij internationalisatie, advies en training over bedrijfsvoering én hulp van een financieringsexpert. Ook FME Technostarter worden? Voor informatie en aanmelden: www.fme.nl/technostarter. Je kunt ook bellen met Ronald Stevelink, T (079) 353 14 18.