Nissan Motor Parts Centre veiligste magazijn van 2010

Het Nissan Motor Parts Centre is uitgeroepen tot ‘veiligste magazijn van Nederland’. De prijs, een geldbedrag van 5.000 euro en een oorkonde, werd uitgereikt tijdens de ‘Dag van het Magazijn’ in Diemen.

‘Ook het management in Japan is enorm trots dat wij deze erkenning hebben gekregen’, weet safety & health supervisor Wim Visser. ‘Zij hebben via videoboodschappen hun waardering uitgesproken voor de wijze waarop de mensen hier werken. Want je kunt allerlei veiligheidsprocedures en kwaliteitsinstructies nog zo mooi bedenken en opschrijven, zonder de inzet van de mensen wordt het niets. Zij zijn bepalend voor het resultaat.’

Betrokken personeel

‘Om dat alles in goede banen te leiden, moet je beschikken over gemotiveerde medewerkers die hun vak verstaan’, stelt sectiemanager Rien van Zanten. ‘Dat is ook de basis voor ons succes: de mensen. Waar andere distributiecentra werken met 40 tot wel 60 procent uitzendkrachten, ligt dat percentage bij ons op 10 tot hooguit 15 procent en zelfs zij blijven vaak tot wel twee jaar bij ons. Onder de mensen die bij ons in vaste dienst zijn, zo’n 200 mannen en vrouwen, is heel weinig verloop. Als er hier ééntje per jaar weggaat voor zijn of haar pensioen dan is dat echt veel. Die stabiliteit, die betrokkenheid, die ervaring, dat is echt goud waard.’

Zelfsturende teams

De reden dat de mensen zo betrokken zijn, is dezelfde reden dat het bedrijf is uitgeroepen tot veiligste magazijn van Nederland. ‘Wij werken hier volgens de Kaizen methode’, legt Visser uit. ‘Dat is een proces van voortdurende verbetering van zowel het werkproces als de ontwikkeling van de medewerkers. Onmisbaar daarin is de betrokkenheid van en de waardering voor de medewerkers.’

‘Daarom hebben wij zelfsturende teams die zelf manieren bedenken om aspecten van hun werk te verbeteren. En dan niet alleen met als doel om de productiviteit te verhogen maar ook om de veiligheid, de ergonomie, de kwaliteit en de ontwikkeling van de medewerkers te verbeteren. Ieder team gaat maandelijks aan de slag met een aspect. Per jaar leidt dat tot wel honderdtwintig verbeteringen op verschillende gebieden. Het management moet vervolgens de middelen beschikbaar stellen om die verbeteringen te realiseren.’

Weinig incidenten

Hoe veilig het werken in het distributiecentrum is, blijkt uit het feit dat in november 2010 drie incidenten werden gemeld. ‘Dan gaat het gelukkig niet om letsel’, stelt Visser. ‘De laatste keer dat er echt sprake was van een ernstig ongeval was in 2007. Toen had een medewerker van een extern bedrijf zich bij het installeren van de sprinklerinstallatie met een hoogwerker klem gezet tegen het plafond.’

Juist omdat Nissan niet degene aanpakt die het incident veroorzaakt maar duidelijk aangeeft uitsluitend de situatie te willen verbeteren zodat het niet meer voorkomt, worden ook de kleinste incidenten gemeld. ‘Een ongemeld incident is het ergste dat je als bedrijf kan overkomen’, vindt Visser. ‘Dan kun je niets verbeteren.

Meer prijzen

De prijs voor het Veiligste Magazijn is niet de enige prijs die Nissan dit jaar ontving. Nissan kreeg ook de AWVN-Innovatietrofee voor haar bijzondere werkwijze met de zelfsturende ‘high performance’ teams.

Het Nissan Motor Parts Center in Amsterdam is het distributiecentrum van het autoconcern voor auto-onderdelen en accessoires in heel Europa en zelfs daarbuiten en heeft een oppervlakte van 90.000 vierkante meter. Dagelijks lossen circa dertig vrachtwagens hun lading in Amsterdam en worden net zoveel vrachtwagens weer geladen om de producten te distribueren.

Het magazijn heeft 150.000 verschillende onderdelen die uit voorraad kunnen worden geleverd. Nog eens 350.000 verschillende onderdelen liggen niet op voorraad in Amsterdam maar kunnen wel, met circa een week levertijd, worden besteld. NMPC heeft circa 220 medewerkers en enkele honderden leveranciers.