‘Germany-dag’ geeft meer inzicht

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

Duitsland is in trek bij de heren en dames ondernemers in Nederland. Dat blijkt wel uit een toenemende belangstelling voor bijeenkomsten waarbij Duitsland centraal staat. De Duitslanddag, die vorige week is gehouden in congrescentrum Papendal, trok ruim 150 ondernemers die graag geïnformeerd wilden worden over het zakendoen in Duitsland.

Deze Duitslanddag was georganiseerd door de ING en DNHK, de Nederlands-Duitse Handelskamer. In 2009 was Nederland de belangrijkste exporteur richting Duitsland. Hiermee is Nederland belangrijker dan bijvoorbeeld China en Frankrijk. Tijdens deze ‘Germany-dag’ kregen de bezoekers meer inzicht in de economische cijfers van Duitsland, welke groeimogelijkheden er zijn tussen Nederlands-Duitse ondernemingen op het vlak van samenwerking (workshop). Ook werd er tijdens een andere workshop aandacht besteed aan ‘een goed debiteurenbeleid: van risicobeperking tot actieplan’. ‘Kijkend naar de huidige economische ontwikkelingen zien we dat de export van Duitsland in maart bijna op hetzelfde niveau zit dan in maart 2008′, zo stelde Axel Nitschke van de Deutscher Industrie- und Handelskammertag, DIHK, vast. ‘De positieve ontwikkelingen zijn ook ingegeven door een lagere koers van de euro. Vooral richting Azië en de VS geeft dit positieve effecten.’ De Duitse investeringsbereidheid en de plannen hiervoor trekken in elk geval goed aan. ‘Deze liggen in elk geval op een hoger niveau dan in 2009′, aldus Nitschke.

Ben Tellings (CEO van ING-DiBa) is ruim zeven jaar werkzaam op de Duitse markt. Hij ziet de Duitser als harde werker en ook als visionair en pionier. ‘Duitsers streven in zijn algemeenheid naar een hoge mate van perfectie. Als je in Duitsland wil gaan opereren, zal van de Nederlandse onderneming dezelfde instelling worden verwacht. Verder moet je accuraat zijn, efficiënt kunnen werken en een hoge mate van flexibiliteit bezitten’, aldus Tellings.