Bouw dreigt massaal slag om social media te missen

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Social media wordt door gemiddeld 14 procent van de fabrikanten en 10 procent van de handelaren in de bouw gebruikt in hun marketingstrategie. Van de toeleveranciers die dit nog niet doen, denkt eenvijfde over twee jaar wel met social media te werken.

Hiermee blijft de verwachting over social media ver achter bij de daadwerkelijke impact. Dit en meer blijkt uit de E-commerce Monitor van BouwKennis die tot stand is gekomen in samenwerking met topmarketeer Stephan Fellinger.

Twitter

Door de opkomst van diverse netwerken, zoals Twitter, Facebook en LinkedIn, staan de kansen van social media sterk in de belangstelling. In de bouwkolom wordt in de marketingstrategie echter nog niet vaak gebruikgemaakt van social media.

Om het gebruik van social media in de toekomst in kaart te brengen, is leveranciers in de bouw, die nu geen gebruik maken van social media, gevraagd of zij dit over twee jaar wel denken te doen. Hieruit blijkt dat social media bij 21 procent van de fabrikanten en 13 procent van de handelaren dusdanige interesse heeft gewekt dat zij daar de komende twee jaar mee willen beginnen.

Berichtgeving

Gemiddeld drie op de tien toeleveranciers gebruikt in de marketingstrategie over twee jaar social media. Hiermee blijft de verwachting van de toelevering achter bij de daadwerkelijke impact die social media op de marketingmix zal hebben. Door social media verliezen alle bedrijven namelijk voor een groot deel hun controle over de berichtgeving over hun organisatie.

Marketingmix

Daarom moeten organisaties heden ten dage op verschillende plaatsen op het internet aanwezig zijn. Nieuwe media zullen nu voor veel bedrijven nog geen onderdeel van de marketingmix zijn. In de toekomst worden het steeds belangrijkere tools in het bereiken van de beoogde doelstellingen.

Bekijk de factsheet E-Commerce Monitor:

 E-commerce.