Trends in internationaal zakendoen

Wat is de impact van de coronapandemie op internationaal zakendoen in 2022? Ada Cheang en Gazizah Bahmany, Business Development Coördinatoren bij RVO, kijken vooruit naar vier meerjarige trends in internationaal zakendoen die in 2022 voor bedrijven relevant kunnen zijn. Waar liggen de kansen en risico’s?

1. Nearshoring & reshoring

Lange tijd was offshoring – dus het verplaatsen van de productie naar het buitenland – populair onder Nederlandse ondernemers. Volgens Ada Cheang, Business Development Coördinator bij RVO, overwegen ondernemers echter steeds vaker hun productie (terug) te verplaatsen. Met name vanuit Azië naar Nederland (reshoring), of naar een ander land in Europa (nearshoring). Dit komt onder andere door geopolitieke spanningen, zoals de handelsoorlog tussen de VS en China. Vanwege de coronapandemie is deze trend in versnelling geraakt. De pandemie heeft de afhankelijkheid van internationale productieketens zichtbaar gemaakt.

2. Duurzaamheid

Een andere meerjarige trend in internationaal zakendoen is duurzaamheid. In de hele wereld zetten overheden en bedrijven projecten op de agenda die gericht zijn op de overgang naar duurzame energie, klimaatadaptatie, circulaire economie en duurzame mobiliteit. De ontwikkeling van duurzame mobiliteit gaat razendsnel. Steeds meer mensen gebruiken elektrische fietsen, scooters en auto’s. Ook de transportwereld zoekt naar duurzamere oplossingen. Een voorbeeld is de Cargoloop langs de A4. Lagedruktreinen kunnen goederen (en mensen) vervoeren met extreem hoge snelheid (1.000 km/u), zonder oponthoud. Het is een duurzame en schone manier van transporteren. Het idee is om dit, met hulp van overheden, uit te breiden naar een Europees hyperloopnetwerk. Op den duur kan dit een oplossing bieden voor de hoge CO2-uitstoot van het vliegverkeer en het fileprobleem.

3. Product-as-a-Service

Cheang ziet ook Product-as-a-Service als een internationale trend. ‘Fietsen en elektrische scooters die je kunt huren via een app, maar ook het omwisselen van accu’s van een elektrische auto als een service. Vooral in Azië is dat nu al een opkomende trend. Bedrijven spelen steeds meer in op het gebruikersgemak van de consument.’ Het idee achter dit verdienmodel is dat de consument producten niet hoeft te bezitten, maar tegen betaling kan gebruiken. Product-as-a-Service past ook in het doel van Nederland om een circulaire economie te worden. Voor een exporterend bedrijf kan het aanbieden van een Product-as-a-Service ingewikkeld zijn. Naast de levering van het product zelf, moet het bedrijf ook zorgen voor een lokale serviceorganisatie voor reparatie en onderhoud.

4. Digitalisering & cybersecurity

De coronapandemie heeft geleid tot nieuwe en versnelde ontwikkelingen in de digitalisering. Bedrijven doen nu steeds vaker online zaken. Ze overleggen online of nemen deel aan virtuele evenementen zoals webinars. Cheang: ‘Ook RVO is bij deze ontwikkeling aangehaakt. Grote conferenties, summits en beurzen worden op een steeds professionelere manier online aangeboden.’ RVO biedt ook digitale evenementen aan met de focus op internationaal zakendoen.

Toch denkt Bahmany dat de digitale tools het reizen niet volledig kunnen vervangen. Bahmany: ‘Bedrijven zien nu de voordelen in van digitale tools en reizen minder. Maar voor de meeste markten, zoals het Midden-Oosten, blijft het noodzakelijk om een persoonlijke relatie aan te gaan. Het reizen is niet volledig vervangbaar.’

Lees het hele artikel op RVO.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *