Transport- en bouwsector mogen zich vast schrap zetten

In het vierde kwartaal van 2020 tot aan het vierde kwartaal van 2021 zullen er in Nederland 1.760 faillissementen plaatsvinden in de bouwsector. Dit is drie-en-een-half keer zoveel als in het jaar 2019. 

Transport- en bouwsector mogen zich vast schrap zetten

Dat blijkt uit een data-analyse van ruim 3 miljoen organisaties uitgevoerd door bedrijfsdataspecialist Altares Dun & Bradstreet. De sector die relatief het hardst geraakt wordt, is de transportsector. Maar liefst 0,96 procent van de transportbedrijven zal komend jaar failliet gaan. Dat leidt tot 663 faillissementen. Voor de bouwsector worden komend jaar 1.760 faillissementen verwacht.

Het aantal faillissementen zal verdrievoudigen. Waar er vlak voor de uitbraak van het coronavirus in een jaar tijd 3.656 Nederlandse bedrijven failliet gingen, zal dat in de periode Q4 2020 tot Q4 2021 stijgen tot 11.069 faillissementen. Met ruim drie miljoen actieve organisaties in het land overleeft dus 0,37 procent de crisis niet. Dat percentage is bijna even hoog als in 2013, het jaar na de tweede economische dip door de kredietcrisis. Het percentage was toen 0,39 procent, opgebouwd uit 9.202 faillissementen op 2.361.019 bedrijven.

Foto: Altares Dun & Bradstreet

Nederland vs België

Er bestaan grote verschillen tussen de faillissementen in Nederland en België. In het derde kwartaal van 2020 tot het derde kwartaal van 2021 gaan er in België veel meer organisaties failliet: naar verwachting 16.275, wat 0,90 procent is van de gehele markt. Vooral de Belgische horeca wordt hard geraakt: komend jaar zullen 2.578 restaurants en cafés de deuren sluiten, dat is 3,65 procent van de sector. Deze cijfers zijn ingrijpend, maar België kent altijd al vrij veel faillissementen. De hoge aantallen voorspelde faillissementen zijn slechts anderhalf keer zoveel als in 2019.

Lees hier het complete rapport.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *