Tenneco levert ophangingstechnologie voor eerste volledig elektrische SUV van BMW

De BMW iX3, de eerste volledig elektrische SUV van de Duitse autofabrikant, wordt uitgerust met een optionele continu variabele semi-actieve wielophanging met externe klep (CVSAe) technologie van Tenneco. De nieuwe crossover SUV, eerste van 13 BMW EV’s van de volgende generatie die in 2023 wordt gelanceerd, zal later dit jaar verkrijgbaar zijn in Europa en China.

Tenneco levert ophangingstechnologie voor eerste volledig elektrische SUV van BMW
Foto: BMW

De iX3 zorgt ervoor dat eigenaren onder alle rijomstandigheden kunnen genieten van zijn rij- en bedieningskwaliteiten. De CVSAe vering, een van de technologieën uit Tenneco’s Monroe® Intelligent Suspension programma, detecteert en past zich via vier elektronisch geregelde dempers continu aan dynamische omgevingen aan. Een elektronische regelunit (ECU) verwerkt de input van sensoren en regelt op basis daarvan de prestaties van elke demper door aanpassing van de elektronische klep.

Tenneco’s Monroe® Intelligent Suspension-systeem detecteert en past zich voortdurend aan een dynamische gebruiksomgeving aan via vier elektronisch geregelde dempers. (Foto: Tenneco)

De CVSAe technologie verbreedt verder de afstellingsmogelijkheden van de dempingskracht bij voertuigen die zijn uitgerust met lithium-ionbatterijen. Deze extra batterijmassa kan de traagheidskrachten en andere dynamische belastingen in meerdere rijsituaties vergroten. De CVSAe semi-actieve dempers vergroten in deze situaties automatisch de dempingskracht om het overhellen van de carrosserie, of het voorover hellen bij hard remmen, te beperken, terwijl het rijcomfort uitstekend blijft.

Continu Variabele Semi-Actieve Wielophanging (CVSA) met externe kleppentechnologie detecteert de weg- en rijomstandigheden om vier dempers onafhankelijk en in real time aan te passen. Een extern gemonteerde elektronische klep is gekoppeld aan de rijmodusregeling van de auto, zodat het systeem perfect kan worden afgestemd op de behoeften van de bestuurder. Demperinstellingen worden elke 10 ms of 100 keer per seconde dynamisch opnieuw afgesteld.

Met de CVSAe-technologie kan er worden geschakeld tussen verschillende rijmodi. (Foto: Tenneco)

‘CVSAe technologie is inmiddels uiterst gewild bij toonaangevende autofabrikanten en hun klanten, omdat het een uitzonderlijke rijervaring oplevert in vrijwel alle situaties’, aldus Henrik Johansson, vice president en general manager bij Advanced Suspension Technologies, Tenneco. De technologie wordt inmiddels gebruikt in veertig verschillende voertuigmodellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (2)

  1. Ik verwacht van Vraag & Aanbod wel wat meer uitleg of een principe tekeningen over de technische nieuwtjes, Het is geen huis of streek krant, de doelgroep is techneuten

  2. Beste heer/mevrouw Dorjee,

    Helaas hebben we in dit geval maar weinig informatie mogen ontvangen van de fabrikant. Er zijn nog enkele afbeeldingen en teksten toegevoegd aan het artikel, hopelijk verduidelijkt dit het een en ander.

    Redactie Vraag&Aanbod