Mkb bereidt zich weer voor op groei

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

Nederlandse productiebedrijven in het mkb hebben een zware tijd achter de rug dankzij het coronavirus. 31 procent van de bedrijven had te maken met krimp in 2020, het aantal groeiers bleef sterk achter. Het aantal bedrijven met verlies bleef beperkt tot negentien procent.

Mkb bereidt zich weer voor op groei

In vergelijking met andere jaren ligt de focus in 2021 minder op het ontwikkelen en verbeteren van producten. In plaats daarvan is kostenbeheersing veel belangrijker dan anders. Toch bereiden veel bedrijven zich ook alweer voor op groei, zo blijkt uit de mkb barometer van Exact. Voor de barometer werden 1030 bedrijven ondervraagd in Nederland en België, waarvan tachtig Nederlandse productiebedrijven.

Productiebedrijven hielden zich vanwege corona minder bezig met het betreden van nieuwe markten. Om de zware periode zo goed mogelijk door te komen worden de productiekosten waar mogelijk gereduceerd. Ook zetten steeds meer productiebedrijven in op lokaal produceren vanwege de problemen in internationale supply chains.

Mkb bereidt zich weer voor op groei
Foto: Exact

Er zijn niet veel productiebedrijven die tijdig leveren als een van hun grote uitdagingen beschouwen. Toch verdient dat nog wel de nodige aandacht. Momenteel wordt 78 procent van alle zendingen op tijd geleverd. De respondenten gaven aan dat bij een late levering er een kans van 22 procent is dat een klant niet terugkeert. De combinatie van late leveringen en klanten die als gevolg daarvan vertrekken, komt overeen met een gemiddeld jaarlijks omzetverlies van 4,9 procent. Doorgerekend staat dat gelijk aan een gederfde omzet van maar liefst 7,1 miljard.

Digitalisering

Productiebedrijven kijken voor de toekomst niet alleen naar productinnovatie, ze zijn ook op zoek naar nieuwe verdienmodellen, die veelal mogelijk gemaakt worden door digitalisering. Een belangrijk voorbeeld is het direct leveren aan consumenten, wat 29 procent van de bedrijven nu al doet. Veertig procent denkt hierover of heeft concrete plannen in die richting.

Mkb bereidt zich weer voor op groei
Foto: Exact

Een andere ontwikkeling, die meer vanuit de vraag komt, is het toenemende aantal orders voor kleinere series. Verder bieden steeds meer productiebedrijven producten als een dienst, waarbij klanten niet voor de aanschaf, maar voor het gebruik betalen. Inmiddels houdt 29 procent van de bedrijven zich hiermee bezig.

De meeste productiebedrijven (70%) verwachten dat technologische veranderingen een sterke impact op het concurrentielandschap voor de komende jaren gaan hebben. Daarom geeft 59 procent van hen een hoge prioriteit aan digitalisering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *