Miljoeneninvestering voor Hebels Staalservice

Nog even en dan kunnen de vijftig medewerkers van Hebels Staalservice in Oosterhout zich vergapen aan ‘Georg’. De Georg cut to length line is een state of the art machinelijn uit Duitsland. Een enorme upgrade ten opzichte van zijn voorganger. Het apparaat doet niet moeilijk over een millimeter meer of minder en helpt Hebels zijn positie op de staalverwerkende markt verder te versterken. Een miljoeneninvestering voor het bedrijf.

Miljoeneninvestering voor Hebels Staalservice

Staal is weer big business, daar weten ze bij Hebels Staalservice alles van. Het bedrijf levert sinds 2004 producten aan de Nederlandse, Belgische en Duitse staalverwerkende industrie. Toen corona kwam, stortte de staalmarkt in, maar die dip was slechts tijdelijk. En dus is het weer alle hens aan dek op bedrijventerrein Vijf Eiken. Want regeren is vooruitzien. De directie ziet volop kansen en doet nu een miljoeneninvestering om het bedrijf verder vooruit te helpen.

Cementwagens reden de afgelopen maanden af en aan om een fundering van jewelste te storten. Nodig om zwaargewicht ‘Georg’ van Breuer van ruim 600.000 kilo op zijn plek te houden. Inmiddels zijn de voorbereidende werkzaamheden bijna klaar.

En dus zijn de ogen bij Hebels gericht op de Oosterburen. Nog even en dan komt daar de Georg-platenlijn vandaan. Een monster van een machine, zeventig meter lang en in staat om staal van een centimeter dik te
‘knippen’. Ook staal van een centimeter dik wordt geleverd op een rol en met behulp van ‘Georg’ afgerold en vlak gemaakt.

Met de machine kunnen nu op dezelfde lijn zowel dunne staalplaten als dikke staalplaten verwerkt worden. Dit betekent dat Hebels nu zowel in het dunne platen segment als een deel in het dikke staalplaat segment kan verkopen. Daarnaast vergroot Hebels met de nieuwe machine flink de productiecapaciteit.  Hiermee gaat Hebels zijn marktpositie vergroten in met name Nederland, Duitsland en België.

Het gevaarte komt uit het Duitse Lennestadt en komt in delen, middels een bijzonder transport naar Oosterhout. Geen gemakkelijk klus, want onderweg moet ‘Georg’ over een brug getild worden omdat die het gewicht niet kan dragen. ‘Georg’ is dan ook een zwaargewicht, van in totaal 600.000 kilo. Alles aan de machine is zwaar, zo weegt alleen de knipschaar al 82 ton. Deze is vier meter hoog en vier meter breed.

Naar verwachting zijn alle machineonderdelen 15 april in Oosterhout. Vervolgens duurt het nog tot juli voordat de hele machine is opgebouwd.

Coronacrisis

In het coronajaar kende Hebels Staalservice in het eerste halfjaar een moeizame periode. Mede door de terugval al in 2019 van de automobielindustrie, vooral in Duitsland. Ook de truck en trailerbouw had het het eerste deel van 2020 lastig. Na de zomervakantie zette het herstel echter zeer snel in. Zowel de volumes als de prijzen, vooral ook in de eerdergenoemde sectoren, gingen erg snel omhoog. Hierdoor werd 2020 alsnog positief afgesloten voor het staalbedrijf.

In 2021 gaat echter alles nog een versnelling hoger. Zowel de enorme prijsstijgingen als de zeer sterke vraag naar staal tot nu toe maakt dit jaar tot een historisch jaar. Prijzen zijn op een historisch hoogtepunt en de orderboeken zijn tot ver in 2021 al gevuld. Hebels Staalservice is er dan ook van overtuigd dat de keuze voor de Georg platenlijn precies op het juiste moment kwam.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *