‘LinkedIn’ voor de maakindustrie

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

‘Doe één ding heel erg goed en richt je op één markt.’ Het is het beste advies dat Tonnis de Boer als directeur van Tradecloud andere starters in de maakindustrie uit eigen ervaring mee kan geven. Tradecloud is een platform waar inkopers in de maakindustrie samen kunnen werken met hun leveranciers op het gebied van orders, leveringen en forecasts.

Ook moet je goed nadenken hoe je een team van goede mensen bij elkaar krijgt en op welke manier je het vertrouwen wint in een traditionele markt als de maakindustrie. Daarin moet je volgens De Boer als starter veel tijd en energie steken.

  

Wat heb je gedaan voordat je Tradecloud oprichtte?

‘Ik heb tien jaar bij Exact Software gewerkt. Ik ben daar doorgegroeid naar internationaal manager voor klantspecifiek maatwerk. Daarna heb ik vijf jaar gewerkt als consultant in online betalen. Toen het bedrijf waar ik toen werkte ging reorganiseren, ben ik voor mijzelf begonnen. Dat was eind 2012. Ik dacht als ik nog ondernemer wil worden, dan moet ik het nu doen.’    

  

Hoe ontstond het idee voor Tradecloud?

Ik zag erg veel gebeuren in de wereld, bijvoorbeeld de opkomst van e-commerce. Ik had wel wat ideeën en kennis in de ERP-hoek, en ik zag kansen om dat naar de B2B-wereld te trekken. Ik kwam in contact met YES!Delft waar ik een programma voor starters heb gevolgd. Zij hebben geholpen met mijn idee concreter te maken. Ook hielpen ze met het opstellen van een businessplan. Binnen drie minuten wisten de experts vaak de vinger op de zere plek te leggen. “Get out of the building”, was ook een advies wat ik daar kreeg. Om een bedrijf op te starten moet je dus echt naar buiten, op pad. Elke week werd gevraagd wat ik die week had gedaan, waar ik was geweest en wie ik had gesproken. Zo ben ik ook aan mijn eerste klanten gekomen, machinebouwer Agrifac Machinery en Quooker.’   

  

Wat is Tradecloud?

Tradecloud is een platform waar inkopers in de maakindustrie samen kunnen werken met hun leveranciers op het gebied van orders, leveringen en forecasts. Het is zeg maar een soort van LinkedIn voor de maakindustrie. Inkopers kunnen leveranciers uitnodigen om hun orders op te halen en te bevestigen. De inkoper in de maakindustrie werkt nu vaak nog traditioneel via mail, of zelfs fax. De inkopers moeten daardoor vaak een bak met orderregels overtikken. Dat komt omdat het ERP-systeem vooral intern is gericht en niet naar buiten. Wij sluiten met Tradecloud de ERP-systemen van de inkopers en de leveranciers op elkaar aan. Zo kunnen ze orders met elkaar delen. Voor het grootste deel gebeurt dat automatisch. Van de 100 orderregels gaan er zeg maar 95 automatisch.’

‘Wij halen het laagwaardige werk dus bij de inkoper weg zodat deze meer tijd overhoudt voor optimalisatie. Verder kunnen we op basis van data voorspellingen doen voor de supply chain. Bijvoorbeeld hoe betrouwbaar een leverancier is. Ook is er nog veel verspilling bij de inkoop, dat komt doordat zaken niet of verkeerd worden geleverd of dat er teveel voorraad wordt aangehouden. Eigenlijk moeten de spullen zoveel mogelijk just in time worden geleverd, zodat de voorraad zo minimaal mogelijk kan zijn.’  

  

Wat is belangrijk als je een bedrijf als Tradecloud gaat oprichten?

‘Je moet focus hebben. Als je met mensen in gesprek gaat, dan komen er altijd andere zaken aan bod die ook opgelost moeten worden. We zouden als Tradecloud bijvoorbeeld ook in andere industrieën als de bloemen of de food bezig kunnen gaan, maar we hebben er na een jaar echt bewust voor gekozen op ons te richten op de maakindustrie. We gaan één probleem oplossen, anders komen we weer bij maatwerkoplossingen en dat willen we niet.’

‘Verder is het belangrijk dat je vertrouwen moet wekken. Het duurt in de maakindustrie heel er lang voordat ze je kennen. Het is een traditionele markt en veel bedrijven zijn er niet zo mee bezig als wij dat doen. Dat geldt vooral voor de kleinere bedrijven. Daarom zijn we de laatste jaren ook meer opgeschoven naar de grotere bedrijven.’ 

Wat viel je tegen toen je was begonnen met Tradecloud?

‘Het opbouwen van een goed team vond ik echt heel erg lastig. Je moet het niet te overhaast doen. Bij mensen aannemen geldt echt “bij twijfel niet doen”. We hebben bijvoorbeeld ook wel met freelancers gewerkt, maar die bleken uiteindelijk toch niet het commitment te hebben van vaste medewerkers. We hebben nu een goed team van zo’n 20 medewerkers met ieder zijn eigen rol. Het is een sterk team van allemaal A-spelers. Maar dat ging niet makkelijk. Goed personeel is moeilijk te vinden, vooral als het gaat om developers.’   

  

Wat gaat de toekomst brengen voor Tradecloud. Blijft de Benelux de belangrijkste markt of willen jullie het bedrijf verder gaan uitbreiden?

‘We hebben onlangs twee investeerders aan boord gehaald. Het doel daarvan is dat we Tradecloud wereldwijd gaan uitbreiden. We hebben ons systeem daarvoor vanaf het begin al heel schaalbaar opgezet. We kunnen als het ware met een druk op de knop tien keer zoveel klanten aan. We zijn nu nog vooral beperkt door de inspanningen van de verkopers. We zijn nu al onder meer met Duitsland bezig en binnen een paar jaar moeten we wereldwijd actief zijn.’