Koningin opent eerste 3D-geprinte stalen brug (video)

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

MX3D ging bijna twee jaar geleden de testfase in met ‘s werelds eerste 3D-geprinte stalen brug. Universiteit Twente en Imperial College Londen verzorgden constructietests om de veiligheid en functionaliteit te waarborgen. Na lang wachten is de brug nu in het bijzijn van Koningin Máxima geplaatst op de Oudezijds Achterburgwal in Amsterdam.

Koningin opent eerste 3D-geprinte stalen brug
De brug werd geopend in het bijzijn van de koningin. (Foto: MX3D)

De voetgangersbrug met slimme sensoren vervangt de komende twee jaar de oude brug die extern wordt gerestaureerd. De brug, een prijswinnend ontwerp van Joris Laarman Lab, is het resultaat van een unieke samenwerking tussen onder meer MX3D, softwarebedrijf Autodesk, hoofd engineer Arup, staalgigant ArcelorMittal en Gemeente Amsterdam. MX3D-CEO Gijs van der Velden: ‘Met dit project hebben we een nieuwe standaard neergezet voor 3D-printen met staal en deze techniek verder ontwikkeld. We hebben aangetoond dat het mogelijk is om groot in metaal te printen. Met deze nieuwe technologie kunnen we metalen structuren produceren, zonder materiaalverspilling en flexibel in vorm en stijl. Zo kunnen we in de toekomst met minder materiaal produceren en in een geheel nieuwe vormentaal.’

Laag voor laag

Laarmans futuristische ontwerp is 12,2 meter lang, 6,3 meter breed en weegt 6.000 kilo. MX3D heeft dit ontwerp, met Arup als hoofdingenieur, mogelijk gemaakt door lasrobots met intelligente software te veranderen in industriële 3D-printers. Laag voor laag hebben zij zo de organische vormen weten te creëren.

Met de nieuwe 3D-printtechnieken van MX3D kun je metaal op een vernieuwende wijze toepassen en ook eindelijk grote objecten zoals bruggen 3D-printen. CEO Gijs van der Velden: ‘Het was een enorme uitdaging voor alle partijen en we zijn er trots op dat mensen hier straks echt gebruik van kunnen maken. De nieuwe vorm van 3D-printen wordt door MX3D reeds in veel meer verschillende metaalindustrieën toegepast zoals in de machinebouw en de maritieme industrie.’

Living Laboratory

Naast het ontwerp is ook de monitoring van de brug innovatief. De brug is uitgerust met slimme sensoren om data te verzamelen voor onderhoud. Softwarebedrijf Autodesk heeft met The Alan Turing Institute een zogenaamde Digital Twin van de brug gemaakt. Hiermee kan de veiligheidsstatus real time worden gemonitord, inclusief de simulatie met verschillende condities en belastingen. Met de data kan de gemeente ook verkeersstromen over de brug en de drukte in het gebied meten. 

Daarnaast doet Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute), in samenwerking met onder andere TU Delft, Universiteit Twente en gemeente Amsterdam, onderzoek naar de ethische consequenties en regulering van slimme infrastructuur in de stad. Vragen zoals: ‘wat willen we als burgers eigenlijk dat er gemeten wordt’ en ‘van wie is de verzamelde data’ en ‘willen we eigenlijk wel een stad vol sensoren’, staan hierbij centraal. De brug wordt hiermee een waar ‘Living Lab’.

De brug heeft een vergunning gekregen voor twee jaar. Daarna komt de oude brug weer terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *