Handreikingen voor het scoren van nieuwe klanten

Foto van: Rolf Elling
Geschreven door Rolf Elling

Succesvol ondernemen in een onzekere markt. Dit is de titel van een webevent dat de Metaalunie in samenwerking met Outdo op 20 januari 2021 houdt. ‘Bij Metaalunie krijgen we steeds meer vragen van ondernemers hoe ze nu in deze periode nieuwe klanten kunnen bereiken. Ze hebben steeds meer de behoefte om met nieuwe prospects in contact te komen.’

Handreikingen voor het scoren van nieuwe klanten
Richard Schuitema (Metaalunie) en Karen van Riel (Outdo).

‘En aangezien de fysieke beurzen nog wel even op zich laten wachten, hebben we gemeend om de leden, ondernemers in de metaalindustrie, te ondersteunen met dit webevent. Dat doen we samen met Outdo waarmee we tijdens de kick-of van ESEF Maakindustrie en Technishow in contact zijn gekomen. Hier gaven Karen van Riel en Martine Teeselink een presentatie over welke tools nodig zijn om succesvol bij de nieuwe klanten aan tafel te komen.’

Handvatten

Richard Schuitema, beleidsmedewerker Metaalunie, heeft samen met Outdo een programma opgesteld waarmee ondernemers in het mkb daadwerkelijk handvatten krijgen aangereikt om zonder fysiek contact toch in gesprek te komen. ‘Het event is op 20 januari en wordt gehouden van 10.00 tot 12.30 uur. Er zijn drie ondernemers uitgenodigd die opvallende successen hebben behaald in deze crisistijd. Met de praktische insteek weten de deelnemers direct wat je kan doen om nieuwe klanten aan te trekken in een jaar, 2021, waarin de fysieke beurzen waarschijnlijk ook nog niet of gedeeltelijk plaats gaan vinden’, vertelt Van Riel van Outdo. Outdo helpt ondernemers in de techniek om eenvoudig aan tafel te komen bij het soort klanten waarmee ze hun omzet kunnen verdubbelen. Samen met Martine Teeselink heeft ze dit bedrijf opgericht in 2014.

‘We richten ons dus sec op de bedrijven en ondernemers in de techniek. Hierbij geven we ze tools om bij nieuwe klanten aan tafel te komen. Dat kunnen er maar één of twee per jaar zijn, maar dit zijn dan wel de klanten die veel te bieden hebben voor het bedrijf. En uiteraard commercieel erg interessant zijn. Zo maken we samen met de ondernemer een marketingplan op één A4. Niet meer en niet minder. ‘Want’, zo zegt ze, ‘hagelschieten in de markt heeft niet zo veel zin. Dat kost enorm veel tijd en inspanning.’

Onderscheiden

Tijdens het webevent komen deze marketingtechnieken aan bod. Veel ondernemers worstelen met de vraag hoe ze zich kunnen onderscheiden van anderen. Het onderscheidend vermogen wordt ook toegelicht. Dit kan bijvoorbeeld door met de klant in gesprek te gaan als er een bepaalde opdracht binnenkomt. Kan het anders, slimmer en kunnen we niet meer voor dezelfde klant betekenen. Het aangeven van de eigen expertise is in deze essentieel. Het programma voor dit webevent is als volgt. Bedrijfseconomisch adviseur Rob van der Werff (Metaalunie) zal kort in gaan op de actuele cijfers uit de markt en deze duiden binnen de huidige omstandigheden. De oprichters van Outdo onthullen vervolgens de ingrediënten voor een marketingplan op één A4 en bespreken het onderscheidend vermogen. Verder komen er drie ondernemers aan het woord die succesvol zaken hebben gedaan in de afgelopen periode. Metaalunieleden kunnen gratis deelnemen aan het event en hiernaast ontvangen allen aangemelde leden gratis het boek van Outdo met als titel ‘Elke week goede leads’.

Aanmelden kan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *