De door Europa ingevoerde sancties in reactie op de Russische inval in Oekraïne, zullen vermoedelijk ook gevolgen hebben voor de maritieme maakindustrie. Netherlands Maritime Technology (NMT) zegt zeer verontrust te zijn over de gevolgen van de oorlog op de maritieme maakindustrie. Ook de uitvoer van grondstoffen uit Rusland en Oekraïne zijn belangrijk voor de sector in Nederland.
Zowel Oekraïne als Rusland zijn maritieme naties en hebben van oudsher nauwe banden met de Nederlandse maritieme sector. Volgens de belangenvertegenwoordiging Netherlands Maritime Technology (NMT) zal de oorlog een impact hebben op de maritieme maakindustrie in Nederland.
Ze wijzen daarbij op de sancties die door Europa ingesteld zijn en die bijvoorbeeld de export van dual use goederen verbieden. Dat zijn goederen die ook een militaire toepassing kunnen hebben. ‘Die sancties raken niet alleen de Russische overheid en bevolking, maar ook onze samenleving en onze bedrijven.’
Inventarisatie problemen onder leden
NMT geeft aan dat de sanctie omschrijvingen complex zijn ‘en voor maritieme producten zal het lastig zijn om te bepalen of die onder de sancties vallen.’ Om een duidelijk beeld te krijgen, roept het leden op om problemen te melden. ‘Op deze manier kunnen we die inventariseren en onder de aandacht van de overheid brengen.’
Los van het feit of onderdelen voor de maritieme industrie onder de sancties vallen, bemoeilijken logistieke belemmeringen de export naar Rusland. Containers voor Rusland zouden zich in de Europese havens opstapelen, omdat zij grondig gecontroleerd worden door de douane. Daarnaast heeft een aantal rederijen Rusland al geschrapt als bestemming.
Ook individuele bedrijven maken drastische beslissingen. Zo heeft Damen Shipyards besloten te stoppen met de levering van schepen aan Rusland. De scheepsbouwer uit Gorinchem had nog verschillende contracten voor onder meer vissersboten en werkboten voor de Russische markt.
Grondstoffen en basismaterialen uit Rusland worden duurder
Behalve de export van onderdelen, zijn Rusland en ook Oekraïne belangrijke leveranciers van grondstoffen en basismaterialen voor de scheepsbouw en de toelevering. ‘Onze bedrijven zullen in toenemende mate te maken krijgen met aanzienlijke prijsstijgingen en tekorten aan grondstoffen en basismaterialen’, klinkt het bij NMT.