Coronacrisis zorgt voor toename van inzet cobots

Acht van de tien werkgevers denkt het komende decennium meer robots in te zetten en noemt de pandemie als katalysator voor versneld investeren in automatisering.

Coronacrisis zorgt voor toename van inzet cobots
De nieuwe Gofa (Foto: ABB)

Daar springt ABB op in met de introductie van twee nieuwe cobotfamilies: GoFa en SWIFTI. Als aanvulling op YuMi en Single Arm YuMi bieden de nieuwe cobots een hogere payload en hogere snelheden. Door met deze toename in kracht en snelheid in te spelen op vragen vanuit de markt, verwacht ABB een nog stevigere voet aan de grond krijgen in snelgroeiende segmenten zoals elektronica, gezondheidszorg, consumentengoederen, logistiek en voeding en drank.

‘Ons nieuwe cobotportfolio is het meest diverse op de markt en biedt het potentieel om werkplekken te transformeren en helpt onze klanten hun operationele prestaties te verbeteren en groei te bevorderen’, aldus Sami Atiya, President van ABB’s Robotics & Discrete Automation Business Area. ‘Ze zijn eenvoudig te gebruiken en te configureren en worden ondersteund door ons wereldwijde netwerk van online service-experts. Zo stellen we bedrijven van elke omvang en uit elke sector – ook tot ver buiten de maakindustrie – in staat hun eerste stappen in robotisering zetten.’

Bij de ontwikkeling van ABB’s uitgebreide cobotaanbod stond het helpen van zowel bestaande als nieuwe robotgebruikers met het inspelen op vier megatrends centraal. De individualisering van consumenten, een groeiend tekort aan arbeidskrachten, digitalisering en een toenemende mate van onzekerheid gaan gepaard met grote veranderingen in de bedrijfsvoering en pleiten in tal van nieuwe sectoren voor meer automatisering. Hierbij helpen focus op groeisegmenten en portfolio-innovaties de winstgevendheid te verhogen.

Automatisering als motor voor de maakindustrie

In een wereldwijde enquête1 onder 1.650 grote en kleine bedrijven in Europa, de VS en China gaf 84 procent van de bedrijven aan robotica en automatisering in de komende tien jaar in te invoeren of uit te breiden. Hierbij zag 85 procent de pandemie als ‘gamechanger’ voor hun bedrijf en industrie, waarbij het coronavirus een katalysator was voor het versneld investeren in automatisering. Bijna de helft van de ondervraagden (43 procent) zei dat ze op zoek waren naar robotoplossingen om hen te helpen de gezondheid en veiligheid op de werkplek te verbeteren. Hiervan dacht 51 procent de fysieke afstand tussen werknemers met robots te kunnen vergroten en meer dan een derde (36 procent) overwoog robotica in te zetten om de kwaliteit van het werk voor hun werknemers te verbeteren. Minstens zo zwaarwegend: 78 procent van de CEO’s en Managing Directors van bedrijven gaf aan dat het werven en behouden van personeel voor repetitieve en ergonomisch uitdagende taken lastig is.

Cobots zijn onder andere ontworpen om naast de mens te kunnen werken, zonder dat fysieke veiligheidsmaatregelen zoals hekken nodig zijn. Ook het eenvoudig installeren en een groot gebruiksgemak zijn typische cobotkenmerken. In 2019 werden wereldwijd meer dan 22.000 nieuwe collaboratieve robots ingezet, een stijging van negentien procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De vraag naar collaboratieve robots zal tussen 2020 en 2025 naar schatting groeien met een CAGR van zeventien procent, terwijl de waarde van de wereldwijde cobotverkoop naar verwachting zal stijgen van een geschatte 0,7 miljard dollar in 2019 tot ongeveer 1,4 miljard dollar in 2025. De wereldwijde markt voor alle industriële robots zal naar verwachting groeien van circa 45 miljard dollar in 2020 tot zo’n 58 miljard dollar in 2023 (CAGR van 9%).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *