Blog Rolf Elling: ‘Weg met de zomerdip’

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

Winstgevendheid binnen de Nederlandse maakindustrie staat onder druk. Dat is de conclusie van de Metaalunie barometer van het eerste kwartaal.

Blog Rolf Elling
Rolf Elling

De prijzen van de nodige materialen zijn verhoogd. Dat moet dus worden doorberekend aan de klanten. Dat is aan de ene kant heel vervelend als je doorlopende afspraken hebt gemaakt, aan de andere kant is dit een uitdaging om toch de verkoopprijzen wat te verhogen.

Immers, de winst op de geleverde producten moet wel worden gemaakt. Bedrijven hebben nu eenmaal kosten die moeten worden terugverdiend.

En dat moet je als ondernemer ook maar weer zien te verkopen. In elk geval zullen er vele opdrachtgevers zijn die hiervoor wel enigszins begrip hebben. Ook zij zullen de prijzen moeten aanpassen aan de markt. Dit is nu eenmaal het spel en dat moet worden gespeeld.

In ieder geval blijkt ook dat de maakindustrie de coronadip nu wel aan het wegwerken zijn. Ook zijn er tal van bedrijven die vorig jaar stelden dat ze een zomerdip verwachten. Achteraf bleek deze dip uit te blijven en dat is dan weer een fraaie opsteker voor de bedrijven.

Het blijft nog even een bijzondere situatie. Maar het einde is nu toch wel in zicht. En dat is niet alleen goed voor de maakindustrie, maar ook goed voor de Nederlandse economie en goed voor het gevoel.

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *