Start-up Peeters Robotic Solutions: ‘Niet langer een urenfabriekje’

Foto van: Erik van Huizen
Geschreven door Erik van Huizen

‘When a robot isn’t the solution you have the wrong problem’, is de missie van Peeters Robotic Solutions uit het Brabantse Dongen. Edwin Peeters, achterop zijn shirt staat I’am not a robot’, begon ongeveer zes jaar geleden voor zichzelf als robotprogrammeur, maar vorig jaar zette hij een nieuwe visie voor de toekomst voor zijn bedrijf neer.

Foto: Erik van Huizen

Niet langer schrijft hij alleen uurtjes als programmeur, maar hij levert ook complete robots en cobotsystemen.

Waarom ben je zes jaar geleden voor jezelf begonnen?

‘Ik was in loondienst, was toe aan een nieuwe uitdaging vanuit mijn vakgebied en wilde op een gegeven moment voor mijzelf beginnen. Ik werd zzp’er en verhuurde mijzelf als robotprogrammeur. Ik werd een urenfabriekje. Ik heb in de loop van die tijd een aantal robots gekocht, maar die voorraad bleef er gewoon staan. Ik was vooral bezig met het programmeren. Ik ben vervolgens gaan nadenken over het ondernemerschap en kwam tot de conclusie dat ik ook eigen producten wilde gaan leveren. Vorig jaar heb ik de visie hiervoor vormgegeven. Dat betekent een kleine naamswijziging, een nieuw logo en de nieuwe website www.peetersrs.nl. Nadat de visie helemaal helder was, zijn we dit gaan uitrollen.’

Wat houdt de visie die je hebt gemaakt precies in?

‘Wij komen met robotoplossingen voor de industrie in de breedste zin van het woord, en dan zowel robots als cobots. Het kan hierbij gaan om nieuw, bestaande, maar ook refurbished systemen en spare-parts. Als je problemen hebt met robotisering moet je bij ons zijn. Ik doe dit werk inmiddels al meer dan 20 jaar, dus ik heb genoeg ervaring.’

Welke producten heb je nu al in het assortiment?

‘We hebben zelf een cobot palletizer ontwikkeld. Omdat deze cobot ingebouwde krachtsensoren heeft, is er geen hekwerk rondom deze palletizer nodig. Hij is hierdoor compact en snel te installeren en veilig te bedienen. De palletizer heeft een kleine footprint, het vloeroppervlak is met 50 procent verminderd ten opzichte van een industriële robotcel. Na het plaatsen van de skid, het aansluiten van de perslucht en de 230V, is de robot gereed voor het stapelen achter de productielijn. Het is ons eigen product met eigen software en hardware erin.’

Peeters Robotic Solutions is eveneens distributeur van CoWelder en EasyRobotics. De CoWelder is een collaboratieve lasrobot waarmee zowel eenvoudig als zeer geavanceerd kan worden gelast. ‘Het is een perfecte oplossing voor het lassen van werkstukken, ongeacht de hoeveelheid en frequentie. Dat is belangrijk in een tijd waar krapte op de arbeidsmarkt voor repeterend werk een probleem is.’ EasyRobotics ontwerpt, ontwikkelt en produceert geavanceerde mechanische oplossingen voor industriële toepassingen met robots, cobots en agv’s. Peeters is daarvoor de exclusieve distributeur voor de Benelux.

Wat is belangrijk als je een eigen bedrijf begint, zoals jij hebt gedaan?

Je moet goed kunnen luisteren naar de klant. Je kan wel een hele goede programmeur zijn, maar dat betekent nog niet dat je ook goed kan communiceren met de klant. En dat communiceren gebeurt tegenwoordig op allerlei manieren, bijvoorbeeld via Whatsapp. Je moet dus mee kunnen denken en snel aanvoelen wat voor een probleem de klant heeft. Er moet een bepaalde klik zijn met de klant. Dat is heel erg belangrijk en de klant waardeert dit. Ik was eens een keer bij een fabriek en ze hadden al negen jaar een probleem met een robot. Ze konden het niet oplossen, maar ons lukte het wel. Ze willen nu niemand anders meer. Ook zijn we heel erg bezig geweest met hoe we de omzet kunnen indelen zodat we de risico’s een beetje kunnen spreiden. Daarvoor zijn we meer eigen projecten gaan doen, zijn we distributeur geworden, hebben we oplossingen bedacht en ontwikkeld en verkopen we nieuwe en refurbished robots. Er is veel wildgroei in de markt, dus het gaat om de kennis en de kunde die we hebben als bedrijf. Daar ligt onze kracht. Daarom zullen we ook nooit een robot of cobot via een webshop gaan verkopen.’

Hoe halen jullie klanten binnen?

‘Dat is een lastige vraag. We hebben wel acquisitie gedaan, maar dat kost veel tijd en levert uiteindelijk niet zoveel op. Als je honderd bedrijven belt, mag je misschien bij tien komen praten en daar houd je er uiteindelijk misschien twee als klant van over. Ik moet het vooral hebben van de contacten die ik de afgelopen jaren heb opgedaan. En verder kom ik natuurlijk ook veel in fabrieken waar ik af en toe wel eens iets zie wat beter of anders kan. Ook zijn we destijds begonnen met social media zodat mensen in de keuken van Peeters kunnen kijken. Daarnaast zijn we aan de slag gegaan met het opzetten en bedenken van een marketingplan.’

Hoe kijken klanten aan tegen een klein bedrijf als Peeters Robotic Solutions?

‘Een enkele klant doet er moeilijk over dat we een klein bedrijf zijn. Ze hebben dan vragen over bijvoorbeeld de continuïteit. Het is daarom belangrijk dat de klanten je leren kennen. Dat ze weten dat er prettig wordt gecommuniceerd via korte lijntjes en dat als er iets moet worden opgelost, wij dat ook snel kunnen doen. Zo hadden we onlangs nog een vraag van een multinational waarbij de productie in Engeland stil was komen te liggen omdat de robot kapot was gegaan. Ik had nog een robot staan, ben er heen gevlogen en de klant kon snel weer productie gaan draaien. Dat is een voordeel als je klein bent. Je kan snel handelen. Maar we hebben ook wel eens een robot voor langere tijd verhuurd. Er moest onderhoud gebeuren aan de robots van de klant en zo hoefde de klant niet een extra robot te kopen.’

Hoe ziet de toekomst van Peeters Robotic Solutions eruit?

‘We zijn als bedrijf aan het groeien en willen deze groei op een gedegen manier voortzetten. Ik heb in het verleden al wel stagiaires van Avans Hogeschool gehad en de TU Delft heeft eens een case uitgewerkt voor Peeters, maar ik heb het nu zo druk dat we op zoek zijn naar een mannetje erbij.’