Smile & Squeeze 4: ‘De eerste klap ging om geld’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Op de eerste dag draaide het direct om geld. Er werden stapels rekeningen op het bureau van Smile gelegd, plus nog eens vele mappen met verschillende declaraties. Ook kreeg Smile een stapel vernieuwde contracten rond onderwerpen die uiteenliepen van energieverbruik tot tuinonderhoud. Smile was ineens niet meer zo vrolijk. Dit was toch niet de bedoeling.

Wat vooraf ging:

Aan het begin van de negentiger jaren komt een middelgroot familiebedrijf in de problemen als gevolg van de aanhoudende recessie. Twee broers, Smile en Squeeze, vormden al jaren de directie. Zij bezaten twee min of meer gelijke fabrieken. De spanningen tussen Smile en Squeeze liepen hoog op en eindigden in een niet te repareren breuk. Het enige dat nog uitkomst bood, was de splitsing van het bedrijf. Wie er uiteindelijk sterker uit de crisis zou komen leek voor de omgeving wel duidelijk. Squeeze stuurde op structuur en zorgde ervoor dat alles was geregeld, hij zou zeker overleven en er een groots bedrijf van maken. Smile was daarentegen de innovator en visionair en was niet herkenbaar als de prototype directeur, mensen konden zich niet voorstellen dat hij succesvol zou kunnen zijn.

Lees hier deel 3 van Smile & Squeeze

De boekhouding was niet zijn sterkste kant. In feite wist hij niet precies wat de werkelijke waarde van het bedrijf of wat de liquide positie was, hoe hoog de tegoeden waren en welke verplichtingen hij had. Tot op die eerste dag had hij zich alleen bezig gehouden met de toekomst, de kansen, de nieuwe dingen en zeker niet met die administratieve rompslomp. Gelukkig was er bij de scheiding een goed accountantsrapport gemaakt en daar stonden wel cijfers in. Dat moest een goede basis vormen.

Goed van vertrouwen

Smile was goed van vertrouwen en had de regie van de scheiding geheel overgelaten aan Squeeze. Squeeze was perfectionistisch en 100 procent feitelijk. Geheel in control. Financiële overzichten opstellen en balansen lezen was zijn specialiteit.

Vriendjes bij de bank

Terwijl Smile zich aan het verdiepen was in de wirwar van cijfers, vertrok Squeeze opgelucht en zelfverzekerd naar de bank om zijn kredietfaciliteit te borgen. Bij de bank werkte zijn oude vriend als directeur. Hij was zijn oude studiemaat nooit vergeten. Ooit studeerden zij samen fiscaal recht. Zij wisten precies wat ze aan elkaar hadden. In elke vergadering waren de zaken altijd zo afgehandeld. Zij spraken dezelfde taal en er was veel vertrouwen. Squeeze kreeg complimenten over de geweldige overzichten en de rapportage. Na een kort intern overleg, volgde de goedkeuring op de kredietbehoefte. De bank wilde maar wat graag met hem meedoen en verstrekte een lening die twee maal zo hoog was dan dat hij nodig had. Voldaan keerde Squeeze terug naar zijn linker fabriek.

Lening geweigerd

Het kostte Smile veel meer inspanning om te begrijpen hoe de situatie in elkaar stak. Met een financieel specialist werden alle rekeningen opgesteld en alhoewel de inhoud precies hetzelfde was, kreeg Smile niet het gevraagde krediet, want hij kreeg geen vertrouwen van de bankmensen. Zijn verhaal ging alle kanten op en zijn visie werd als niet realistisch gezien. De kredietmanager vond de dekking in het bedrijf onvoldoende en de plannen voor de toekomst weken zoveel af van het bestaande, dat hij onvoldoende vertrouwen had in het succes. De bankman zag alleen mogelijkheden voor Smile als er een financieel specialist van de bank inspraak in zijn bedrijfsvoering zou hebben. Smile had hier de grootste moeite mee en hij was bang dat hij dan wederom geheel aan banden zou worden gelegd op het gebied van zijn ondernemerschap. De bank was wel bereid om de orders die al getekend waren voor te financieren met het bedrijfspand als onderpand. Smile ging naar huis met nog niet de helft aan lening dan hij in werkelijkheid nodig had voor zijn plan, bovendien was hij gedwongen zijn hele fabriek als onderpand te geven.

Onrechtvaardig behandeld

Voor beide heren was de start gemaakt, maar het stond 0 – 1 voor Squeeze. Het gevoel onrechtvaardig te zijn behandeld, maakte Smile boos. Hij had voor zijn gevoel met het plan juist het noodzakelijke gedaan om meer dan winstgevend te worden en zich uiterst sociaal naar iedereen opgesteld. Hij wist zeker dat hij zou overwinnen in de huidige veranderende markt en kon niet begrijpen dat die bankmensen alleen maar naar het verleden keken.

Volgende week donderdag deel 5 op vraagenaanbod.nl en in de nieuwsbrief.

Het laatste nieuws op het gebied van Safety/veiligeheid in uw mailbox? Meld u nu aan voor de Safety update!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *