Smile & Squeeze 24: ‘Een nieuwe wending’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Smile stond nog steeds 2 – 0 voor op Squeeze. Squeeze voelde dat hij achter de feiten aanliep en zijn controle verloor. In de praktijk zag hij dat zijn slagkracht en succes steeds verder afbrokkelde en hij begreep dat zijn oude normen geen houvast meer boden. Deze ronde zou Squeeze het anders gaan aanpakken en zorgen voor winst. Anders kon hij beter direct het duel stoppen.

Wat vooraf ging:

Aan het begin van de negentiger jaren komt een middelgroot familiebedrijf in de problemen als gevolg van de aanhoudende recessie. Twee broers, Smile en Squeeze, vormden al jaren de directie. Zij bezaten twee min of meer gelijke fabrieken. De spanningen tussen Smile en Squeeze liepen hoog op en het enige dat nog uitkomst bood, was de splitsing van het bedrijf. Wie er uiteindelijk sterker uit de crisis zou komen leek voor de omgeving wel duidelijk. Squeeze stuurde op structuur en zorgde ervoor dat alles was geregeld, hij zou zeker overleven en er een groots bedrijf van maken. Smile was daarentegen de innovator en visionair en was niet herkenbaar als de prototype directeur, mensen konden zich niet voorstellen dat hij succesvol zou kunnen zijn. Inmiddels zijn we twintig jaar verder, het is 2015 en beide fabrieken bestaan nog steeds.

Lees hier deel 23 van Smile & Squeeze

  

Het is inmiddels 2020. De jaren die voorbij waren gevlogen, hadden de broers veel wijsheid gebracht. Zij hadden ieder vanuit hun eigen waarden en normen sturing gegeven aan hun organisatie. Squeeze ging voor koersvastheid en deed dit vanuit een verticaal hiërarchisch organisatiemodel. Hij gaf de mensen duidelijkheid, regels en kaders en beschermde hen voor veranderingen. Hij dacht daarmee het beste te opereren voor zijn mensen en voor wat zijn bedrijf nodig had. Smile koos voor de verandering, voor autonomie en voor lol. Zijn organisatie was horizontaal en hij delegeerde de verantwoordelijkheden en gaf veel vertrouwen. Problemen werden met open vizier en gezamenlijk opgelost. Ook Smile deed dit uit volle overtuiging. Maar zowel Squeeze als Smile hadden problemen om hun model vast te houden. Smile had problemen met de focus op het doel binnen de schijnbare chaos die was ontstaan en Squeeze had te maken met onrust door een steeds groter wordende onzekerheid over baanbehoud en een algemene toename van het gevoel oneerlijk te worden behandeld.

Hulp van Smile

Het waren de mensen van Squeeze die met het idee kwamen om hulp te zoeken bij Smile. Als er geen verandering zou komen was het bedrijf van Squeeze ten einde met alle gevolgen van dien. Al vaker had het personeel bij Squeeze aangeklopt en geprobeerd om de problemen bespreekbaar te maken, maar Squeeze ging elke confrontatie uit de weg.

Kleine koninkjes

Smile was aangenaam verrast toen zijn telefoon ging met de vraag van het managementteam van Squeeze of hij open stond voor een gesprek. Smile had geen seconde getwijfeld. Eindelijk weer contact. Toen de leden van het managementteam van Squeeze bij Smile kwamen, keken zij hun ogen uit. De frisse kleuren, de nieuwe technologieën, de openheid, de vriendelijkheid van de mensen en vooral het feit dat iedereen vrolijk was. Alles leek er anders. Smile was maar wat trots om al zijn ideeën en visie te delen. Zijn gasten keken met groot ontzag naar het moderne machinepark. Smile was vereerd. Er werd over van alles gesproken, over de start, de scheiding, de successen en de uiteindelijke problemen. Smile was open en vertelde dat ook zij problemen hadden met de kwaliteit. Het leek wel of zijn mensen allergisch waren voor procedures. Ze wilden die niet volgen en zeker niet bedenken. Daarnaast waren er problemen met de informatieoverdracht en de discipline. Smile klaagde over het gevoel dat iedereen zich bij hem zo’n beetje als kleine koninkjes gedroeg. Allemaal met een eigen koninkrijk. Het werd een lang en bijzonder geanimeerd gesprek.

Diep ontzag

Bij Squeeze speelden andere problemen. Smile kreeg uitleg van zijn bezoek over de cultuur bij Squeeze en ook hoe vervelend dit was voor het personeel. Het verbaasde Smile niet. Smile gaf aan het jammer te vinden dat er zoveel talent bij Squeeze onbenut bleef. Bovendien vond hij het erg voor het talent van Squeeze. Hij had altijd diep ontzag voor de grote kennis en discipline van zijn broer gevoeld.

Volgende week deel 25 op vraagenaanbod.nl en in de nieuwsbrief.

Het laatste nieuws op het gebied van Safety/veiligheid in uw mailbox? Meld u nu aan voor de Safety update!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *