Smile & Squeeze 19: ‘Met veiligheid zijn er punten te verdienen’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Squeeze had in het kader van de veiligheid alle handelingen procedureel laten vastleggen. Hij had zich tot het noodzakelijke beperkt waartoe hij door de arbeidsinspectie was gedwongen na het ongeluk. Squeeze had grote moeite om oplossingen te bedenken om de veiligheid te verbeteren. Het ging volgens hem toch altijd ten koste van de productiviteit en dat frustreerde hem mateloos.

Wat vooraf ging:

Aan het begin van de negentiger jaren komt een middelgroot familiebedrijf in de problemen als gevolg van de aanhoudende recessie. Twee broers, Smile en Squeeze, vormden al jaren de directie. Zij bezaten twee min of meer gelijke fabrieken. De spanningen tussen Smile en Squeeze liepen hoog op en het enige dat nog uitkomst bood, was de splitsing van het bedrijf. Wie er uiteindelijk sterker uit de crisis zou komen leek voor de omgeving wel duidelijk. Squeeze stuurde op structuur en zorgde ervoor dat alles was geregeld, hij zou zeker overleven en er een groots bedrijf van maken. Smile was daarentegen de innovator en visionair en was niet herkenbaar als de prototype directeur, mensen konden zich niet voorstellen dat hij succesvol zou kunnen zijn. Inmiddels zijn we twintig jaar verder, het is 2014 en beide fabrieken bestaan nog steeds.

Lees hier deel 18 van Smile & Squeeze

 

Allergisch voor veiligheid

Daarom had hij de veiligheid aan een staffunctionaris gedelegeerd. De productiemanager vond die veiligheid allemaal maar niets. Hij was net als Squeeze allergisch voor alles wat met veiligheid te maken had. Niet vreemd dat de veiligheidsman gefrustreerd werd in de uitvoer van zijn taken en alleen gehoor kreeg als hij vanuit zijn machtspositie als een soort politieagent te werk ging. De zakelijke en directieve managementstijl van Squeeze veroorzaakte vele spanningen. De mensen waren bang om te laat te komen en werden dikwijls gedwongen zelf risico’s te nemen om de opgelegde doelen te behalen. Kortom, de stijl van Squeeze was vaak de aanleiding voor ongelukken.

Arbeidsinspectie

Bij Smile werd net een serieus uitziende meneer binnen gelaten. Het was een man van de arbeidsinspectie die op afspraak even langs kwam. Vol vertrouwen ging Smile de inspecteur voor en liep door de fabriek heen. Smile geloofde dat als zijn mensen de machines waarmee zij moesten werken vertrouwden, zij ook beter zouden presteren. Daarom moesten de machines dus wel eerst veilig zijn. De machineveiligheid was voor Smile dus heel belangrijk. Toch was de inspecteur niet geheel overtuigd. In fysiek opzicht was het inderdaad helemaal op orde, elke machine was voorzien van de juiste veiligheden, maar de inspecteur had een groot probleem met de minimale verslaglegging. Smile ontving een rapport met diverse procedurele punten. Hij moest met berekeningen aantonen in welke mate hij de bestaande risico’s had gereduceerd per machine en per gevaar. Bovendien diende hij dossiers per machine op te stellen om aan de verplichte verslaglegging te voldoen.

Geen punten

Beiden heren hadden iets om over na te denken. De laatste ronde van het tweede duel werden geen punten verdiend. Deze ronde eindigde uiteindelijk met een stand van 3 – 0 voor Smile.

Over twee weken deel 20 op vraagenaanbod.nl en in de nieuwsbrief.

Het laatste nieuws op het gebied van Safety/veiligheid in uw mailbox? Meld u nu aan voor de Safety update!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *