Smile & Squeeze 13: ‘De houdgreep van kwaliteit’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Squeeze had met grote verbeterteams en met yellow belts en green belts de productie en levering zo geperfectioneerd dat hij de zware kwaliteitseis van minder dan 3,4 fouten per miljoen handelingen had bereikt. Dit was niet vanzelf gegaan. Hij had hiervoor veel van zijn medewerkers moeten eisen. Daarnaast had hij diep in de buidel moeten tasten voor alle procesaanpassingen, de machines en de hulpmiddelen. Deze prestatie was maar voor een klein percentage van alle ondernemingen in de wereld weggelegd. Dit was absoluut de verdienste van Squeeze.

Wat vooraf ging:

Aan het begin van de negentiger jaren komt een middelgroot familiebedrijf in de problemen als gevolg van de aanhoudende recessie. Twee broers, Smile en Squeeze, vormden al jaren de directie. Zij bezaten twee min of meer gelijke fabrieken. De spanningen tussen Smile en Squeeze liepen hoog op en het enige dat nog uitkomst bood, was de splitsing van het bedrijf. Wie er uiteindelijk sterker uit de crisis zou komen leek voor de omgeving wel duidelijk. Squeeze stuurde op structuur en zorgde ervoor dat alles was geregeld, hij zou zeker overleven en er een groots bedrijf van maken. Smile was daarentegen de innovator en visionair en was niet herkenbaar als de prototype directeur, mensen konden zich niet voorstellen dat hij succesvol zou kunnen zijn. Inmiddels zijn we twintig jaar verder, het is 2014 en beide fabrieken bestaan nog steeds.

Lees hier deel 12 van Smile & Squeeze

Door de verminderde uitval was de verwachting dat Squeeze ook meer zou verdienen. Dit was helaas niet het geval want vooralsnog was er zeer veel geïnvesteerd in de vele processen, de competentie trainingen en de productiemiddelen om de zware eisen te behalen. Dit moest wel eerst terugverdiend worden.

Macht afnemen

De aangescherpte eisen waren nodig omdat Squeeze een aantal Aziatische klanten wilde blijven bedienen en zij eisten allen een buitengewoon hoge kwaliteit. Squeeze voelde zich een radertje in de wereldeconomie die naar believen werd bespeeld door deze grote mastodonten. Elk kwartaal kreeg Squeeze wel bezoek van een auditor die inspecties kwam afnemen om de kwaliteit te controleren. Hij voelde daardoor elk jaar zijn macht afnemen ondanks het feit dat hij op zijn toppen draaide.

Stabiel maar niet flexibel

Squeeze vroeg zich wel eens af of de investeringen die noodzakelijk waren geweest voor zijn bestaansrecht wel gerechtvaardigd waren. De verkoopprijzen waren verlaagd op last van de klanten en er waren bijna geen marges meer. De omzet stagneerde, de concurrentie was moordend en de kosten liepen op. Bovendien hadden de stringent doorgevoerde procesverbeteringen en alle aanscherpingen van de procedures een negatief effect op de wendbaarheid van de organisatie. De organisatie was uiterst stabiel maar de flexibiliteit, de wendbaarheid en de slagkracht was verdwenen. Squeeze voelde zich niet prettig.

Houden van veranderingen

Smile had altijd al een hekel gehad aan al die processen en procedures. Hij had zijn aanbod door middel van creativiteit uniek gemaakt, waardoor er in feite geen echte vergelijking met concurrenten mogelijk was. De prijs was acceptabel en de prijs kwaliteitsverhouding werd ook door de klant als goed ervaren. Voor Smile maakte het niet uit dat de klant nu iets anders wilde. Sterker nog: zijn mensen hielden van veranderingen en altijd maar hetzelfde produceren vonden ze zelfs niet leuk. Dus alle veranderingen waren bij Smile meer dan welkom. Doordat de medewerkers bij Smile allen bevlogen waren en uiterst betrokken bij hun werk, was het aantal kwaliteitsincidenten eveneens significant gedaald sinds de start van het bedrijf. Niet tot het niveau van Squeeze, maar wel dicht daarbij in de buurt. Niet door regels en controle, maar door motivatie en betrokkenheid bij het bedrijf. Smile was uitgeroepen tot het meest innovatieve bedrijf van de stad en had de trofee als beste werkgever namens zijn personeel ontvangen. Dat was ook een kwaliteit dacht Smile.

0-0

Ook deze ronde bestond uit aftasten. Er was nog geen bijzonder verschil. Het duel kon nog alle kanten op gaan. Het bleef 0 – 0.

Volgende week donderdag deel 14 op vraagenaanbod.nl en in de nieuwsbrief.

Het laatste nieuws op het gebied van Safety/veiligeheid in uw mailbox? Meld u nu aan voor de Safety update!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *