Smile & Squeeze 12: ‘De kracht van creativiteit’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Squeeze had inmiddels wel begrepen dat zijn talenten niet bij de verkoop noch bij marketing lagen. Die creatieve zaken waren eenvoudigweg niet aan hem besteed. Hij was meer van de feiten. Squeeze was dan ook goed in het analyseren en controleren en in het aansturen van medewerkers. Hij geloofde oprecht dat zijn medewerkers het fijn vonden om in een strak kader te werken. Steeds vaker kreeg hij echter te horen dat zijn sturing te directief was en dat er meer behoefte was aan eigen inbreng. Medewerkers vonden Squeeze met het jaar conservatiever worden, vasthoudend aan oude waarheden die soms inmiddels geheel waren achterhaald. Squeeze dacht hier vaak over na. Werd hij nu meer directief en conservatief of niet? Hij vond van niet.

Wat vooraf ging:

Aan het begin van de negentiger jaren komt een middelgroot familiebedrijf in de problemen als gevolg van de aanhoudende recessie. Twee broers, Smile en Squeeze, vormden al jaren de directie. Zij bezaten twee min of meer gelijke fabrieken. De spanningen tussen Smile en Squeeze liepen hoog op en het enige dat nog uitkomst bood, was de splitsing van het bedrijf. Wie er uiteindelijk sterker uit de crisis zou komen leek voor de omgeving wel duidelijk. Squeeze stuurde op structuur en zorgde ervoor dat alles was geregeld, hij zou zeker overleven en er een groots bedrijf van maken. Smile was daarentegen de innovator en visionair en was niet herkenbaar als de prototype directeur, mensen konden zich niet voorstellen dat hij succesvol zou kunnen zijn. Inmiddels zijn we twintig jaar verder, het is 2014 en beide fabrieken bestaan nog steeds.

Lees hier deel 11 van Smile & Squeeze

Smile was jarenlang overtuigd geweest dat hij middels zijn mensgerichte leiderschapsstijl iedereen kon motiveren om het beste uit zichzelf naar boven te halen. Hij had echter dikwijls het gevoel dat hij niet serieus werd genomen door zijn klanten en toeleveranciers. Mensen begrepen zijn ideeën dikwijls niet. Elke keer als hij iets nieuws op de markt bracht, duurde het jaren voordat het werd opgepakt. Smile zag allemaal trends die niet werden gezien door anderen. Hij werd er helemaal gek van om te zien dat het bedrijf van zijn broer groot was en altijd nog steeds met variaties op het thema van toen. Hij voerde nog steeds min of meer dezelfde producten. Smile begreep er niets van. Hij was er zeker van dat hij in zijn bedrijf alle ingrediënten had om succesvol te zijn. Uitstekende designers, goede verkopers, goede productiefaciliteiten en verder slimme en uiterst creatieve mensen, die allen zo gemotiveerd waren dat zij met bloed zweet en tranen voor Smile werkten, eenvoudigweg omdat zij in dezelfde waarden geloofden als Smile.

Te lief

Smile vond het moeilijk om nee te zeggen tegen welwillende mensen. Daardoor was hij in feite iets te lief. De medewerkers van Smile waren daardoor wat verwend. Elke afdeling was zo min of meer een eigen ondernemingscentrum gestart met verschillende winkels en Smile zelf wist inmiddels niet meer wie nu wat deed. Soms schrok hij wakker als hij het geheel als een ballon uit elkaar zag knallen. Smile zat op een dieptepunt. De fabriek leverde geen geld op en al die creativiteit van die mensen waar hij zo in geloofde zag hij niet vertaald in klinkende munt.

Keerpunt voor Smile

Het keerpunt bij Smile kwam toen hij een artikel las met de kop ‘Creativiteit is het nieuwe Goud’. Smile las het artikel en zocht op internet naar trendrapportages van de grote onderzoeksbureaus. Het ging hem met name om het feit dat organisaties vlakker werden en dat de sterk hiërarchische organisaties aan het kantelen waren. Over het feit dat de veranderingen dermate snel gingen dat men juist bij deze organisaties behoefte had aan creativiteit. Hij had van alle publicaties een samenvatting op een grote poster gemaakt. De poster had hij in zijn kantoor opgehangen om zichzelf aan te moedigen. Zowel Smile als Squeeze hadden het moeilijk. Deze ronde werden er geen punten verdiend.

Het bleef  0 – 0.

Volgende week donderdag deel 13 op vraagenaanbod.nl en in de nieuwsbrief.

Het laatste nieuws op het gebied van Safety/veiligeheid in uw mailbox? Meld u nu aan voor de Safety update!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *